fredag 18 juni 2021

Nicaragua: USAID upprättade personprofiler och finansierade såväl medier, journalister som ”influencer” aktiva i Twitter och de sociala nätverken

 

Varför detta USA:s miljonregn av dollar över en politisk högeropposition i ett så litet land som Nicaragua?



USAID:s ”Nicaragua Media Program” på 2,8 miljoner dollar utformat ”för att främja USA:s intressen” [7-8]

USAID upprättade personprofiler och finansierade såväl medier, journalister som ”influencer” aktiva i Twitter och de sociala nätverken

AV BEN NORTON



I det näst sista avsnittet i BEN NORTONS grävarreportage om hur en utländsk stormakt pumpar in hundratals miljoner kronor som ”tvättas” rena av en NGO-värld, helt underordnad ekonomiskt och politiskt i vad som i USA, Mexiko och Sverige enligt LAGEN skulle betraktas som ”FOSTERLANDSFÖRRÄDERI”, beskriver Norton hur den nicaraguanska högeroppositionens massmedier är direkt underordnade uppgiften att ”främja USA:s intressen”. Men inte bara den politiska högerns medier hålls flytande tack vare dessa miljonanslag. USAID, denna ”humanitära” CIA-front upprättade personprofiler inom Nicaraguas mediavärld över inflytelserika personligheter. Även kända ”influencer”, personer aktiva i de sociala nätverken inom Twitter ”belönades” med pengar från USA:s skattebetalare. Nu ställs de mot skranket för att redovisa varför de tog emot pengar från en utländsk makt, som dessutom under det senaste seklet har invaderat den lilla men stridbara nationen flera gånger.

 

USAID:s Program för Mediaförstärkning och Kapacitetsuppbyggnad för Civilsamhällets Försvar var bara två av byråns många operationer som syftade till att underminera Nicaraguas vänsterregering. Från 2010 till 2013 drev USAID ett mycket liknande projekt som heter Nicaragua Media Program, med 2,8 miljoner dollar i finansiering.

Medan det 10-åriga Medieförstärkningsprogrammet hade lagts på Chamorro-Stiftelsen, drevs det treåriga ”Nicaragua-Media-programmet” av en entreprenör vid namn Family Health International (FHI) 360.

I slutet av projektet 2013 författade USAID en slutlig resultatutvärderingsrapport. I den framgick det tydligt, med hjälp av en förkortning för ”Nicaragua Media Program”, att ”NMP:s mål var att främja USA:s intressen”.

Dokumentet underströk att USAID-programmet stimulerades aktivt av USA:s dåvarande ambassadör, Robert J. Callaghan, och tillade: ”Den breda spridningen av USAID:s budskap tjänade till att främja USA:s regerings närvaro [i Nicaragua]”.

 


USAID:s `Nicaragua Media Program´ för att stödja antisandinistiska medier och ”främja USA:s intressen”.

 

Rapporten avslöjade att ”Nicaragua Media Program” till slut anslog 45 bidrag från 10.000 dollar till 15.000 dollar varje år till antisandinistiska medier för en sammanlagd summa på totalt 2,8 miljoner dollar (25 miljoner kronor) under de tre åren. Detta är en betydande summa pengar i en region där minimilönen är cirka 200 dollar per månad.

USAID:s ”Nicaragua Media Program” genomfördes i 12 städer och två autonoma regioner i Nicaragua. Bland de huvudsakliga målen för programmet, underströk USAID i rapporten, var att ”främja ekonomisk tillväxt ledd av den privata sektorn och ett marknadsstyrt jordbruk”. Med andra ord, förespråkar programmet nyliberala ekonomiska reformer.

 

CAFTA mot ALBA

Ett annat öppet uttalat USAID-mål var att ”implementera frihandelsavtalet (CAFTA-DR) mellan Dominikanska republiken-Centralamerika-USA:s regering”. Detta program stod i direkt i strid med den Latinamerikanska Bolivarianska Alliansen, ALBA, som president Daniel Ortega anslöt Nicaragua till när han vann valet i november 2006 och återtog regeringsmakten i januari 2007. ALBA är ett ekonomiskt block som förenade Nicaragua med andra vänsterregeringar i Venezuela, Kuba, Bolivia och Ecuador (under Rafael Correa).

En av hörnstenarna i USA:s utrikespolitik i Latinamerika sedan ALBA skapades 2004 har varit att tvinga länder att lämna alliansen. Honduras´ demokratiskt valde liberale vänsterpresident MANUEL ZELAYA förklarade för Grayzone att USA-regeringen hotade honom och varnade Honduras att inte kunde gå med i ALBA; och när han gjorde det, störtades (juni 2009) han snart i en Washington-sponsrad militärkupp.

Många av de medier som finansierades av ”Nicaragua Media Program” fick en mängd anslag. Rapporten skröt med att ”NMP-finansiering hjälpte flera av medierna att överleva”.

Rapporten gjorde en enkätundersökning bland penningmottagarna och fann att ”75 % av de intervjuade bidragsmottagarna tror att NMP-stödet var avgörande för att de skulle kunna fortsätta existera”.

 

USA-finansierade Twitterskribenter

En av de slående funktionerna i utvärderingen är att USAID sammanställde en lista över inflytelserika Twitter-användare i Nicaragua. Många av de nämnda är samtidigt mottagare av finansiering från USA och nästan alla är ledande inom oppositionen.

Listan är lite föråldrad med tanke på att rapporten publicerades 2013. Men den är ett bevis på att USA-regeringen övervakar och observerar inflytelserika utländska röster&skribenter på de sociala medierna.


En lista över Twitter-influenser i Nicaragua sammanställd av USAID 2013.
KLICKA för stort format.

 

USAID sammanställde också en lista över personer i Nicaraguas medier som utövar inflytande över den allmänna opinionen. Det bekräftar byråns noggranna övervakning av landets press och skapandet av ”personprofiler” av de som bäst tjänar USA:s intressen.

I båda dessa listor märktes att nästan alla de influenser som identifierades vid den tiden var anhängare av den politiska oppositionen. USAID är uppenbarligen inte intresserad av pro-sandinistiska influenser. Den är endast intresserad av att förstärka de anti-sandinistiska rösterna.

En lista över mediapåverkare från Nicaragua, sammanställd av USAID 2013. KLICKA för stort format.

 

Entreprenören som drev ”Nicaragua Media Program” för USAID, FHI 360, skryter på sin webbplats att ”NMP” inte var det enda projektet det utförde för byrån.

FHI 360 hade ett annat USAID-kontrakt för ett nyliberalt initiativ som heter ”Marknadsbaserade möjligheter för bevarande och hållbar turism i Nicaragua”. En av de framstående unga nicaraguanska ”entreprenörer” som utbildades i detta USAID-program och offentligt marknadsfördes av företaget, Nestor Bonilla, är en hård anti-sandinistisk oppositionsfigur som nu bor i Panama.



Översättning: Dick Emanuelsson
1:a delen: Hur USAID via penningtvätt skapade den anti-sandinistiska mediepparaten i Nicaragua [1-8]

https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/hur-usaid-via-penningtvatt-skapade-den.html

2:a delen: Nicaraguas oligarkfamilj Chamorro försöker återta kontrollen med hjälp från Washington [2-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/nicaraguas-oligarkfamilj-chamorro.html 

3:e delen: Så upprätthåller och finansierar den USA-finansierade `Stiftelsen Chamorro´ Nicaraguas högermedier som deltog i kuppförsöket 2018 [3-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/sa-uppratthaller-och-finansierar-den.html 

4:e delen: USA och EU anklagar Nicaragua för penningtvätt samtidigt som de finansierar rika eliter som anklagas för penningtvätt.
USAID:s öppna plan i Nicaragua; störta regeringen och rensa ut sandinister på alla nivåer! [4-8].

https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/usa-och-eu-anklagar-nicaragua-for.html

5:e delen: Så mörkar USAID sina 9,4 miljoner dollar för ”Mediestärkande Program” i sin finansiering av Nicaraguas anti-sandinistiska massmedia [5-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/nicaragua-sa-morkar-usaid-sina-94.html

6:e delen: USAID utbildade och finansierade Nicaraguas oppositionsledare och höll personliga möten för att samordna dem med massmedia och ”det egna CIA” [6-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/usaid-utbildade-och-finansierade.html