Varför detta USA:s miljonregn av dollar över en politisk högeropposition i ett så litet land som Nicaragua? |
USAID:s ”Nicaragua Media Program” på 2,8 miljoner dollar utformat ”för att
främja USA:s intressen” [7-8]
USAID
upprättade personprofiler och finansierade såväl medier, journalister som
”influencer” aktiva i Twitter och de sociala nätverken
AV BEN NORTON
I det näst sista
avsnittet i BEN NORTONS grävarreportage om hur en utländsk stormakt pumpar in
hundratals miljoner kronor som ”tvättas” rena av en NGO-värld, helt underordnad
ekonomiskt och politiskt i vad som i USA, Mexiko och Sverige enligt LAGEN
skulle betraktas som ”FOSTERLANDSFÖRRÄDERI”, beskriver Norton hur den
nicaraguanska högeroppositionens massmedier är direkt underordnade uppgiften
att ”främja USA:s intressen”. Men inte bara den politiska högerns medier hålls
flytande tack vare dessa miljonanslag. USAID, denna ”humanitära” CIA-front
upprättade personprofiler inom Nicaraguas mediavärld över inflytelserika
personligheter. Även kända ”influencer”, personer aktiva i de sociala nätverken
inom Twitter ”belönades” med pengar från USA:s skattebetalare. Nu ställs de mot
skranket för att redovisa varför de tog emot pengar från en utländsk makt, som
dessutom under det senaste seklet har invaderat den lilla men stridbara
nationen flera gånger.
USAID:s Program för Mediaförstärkning
och Kapacitetsuppbyggnad för Civilsamhällets Försvar var bara två av byråns
många operationer som syftade till att underminera Nicaraguas vänsterregering. Från
2010 till 2013 drev USAID ett mycket liknande projekt som heter Nicaragua Media
Program, med 2,8 miljoner dollar i finansiering.
Medan
det 10-åriga Medieförstärkningsprogrammet hade lagts på Chamorro-Stiftelsen, drevs
det treåriga ”Nicaragua-Media-programmet” av en entreprenör vid namn Family Health International (FHI) 360.
I
slutet av projektet 2013 författade USAID en slutlig
resultatutvärderingsrapport. I den framgick det
tydligt, med hjälp av en förkortning för ”Nicaragua Media Program”, att ”NMP:s
mål var att främja USA:s intressen”.
Dokumentet
underströk att USAID-programmet stimulerades aktivt av USA:s dåvarande
ambassadör, Robert J. Callaghan, och
tillade: ”Den breda spridningen av USAID:s budskap tjänade till att främja USA:s
regerings närvaro [i Nicaragua]”.
USAID:s `Nicaragua Media Program´ för att stödja antisandinistiska medier och ”främja USA:s intressen”.
Rapporten
avslöjade att ”Nicaragua Media Program” till slut anslog 45 bidrag från 10.000 dollar
till 15.000 dollar varje år till antisandinistiska medier för en sammanlagd
summa på totalt 2,8 miljoner dollar (25 miljoner kronor) under de tre åren. Detta
är en betydande summa pengar i en region där minimilönen är cirka 200 dollar
per månad.
USAID:s
”Nicaragua Media Program” genomfördes i 12 städer och två autonoma regioner i Nicaragua.
Bland de huvudsakliga målen för programmet, underströk USAID i rapporten, var att
”främja ekonomisk tillväxt ledd av den privata sektorn och ett marknadsstyrt
jordbruk”. Med andra ord, förespråkar programmet nyliberala ekonomiska
reformer.
CAFTA mot ALBA
Ett
annat öppet uttalat USAID-mål var att ”implementera frihandelsavtalet
(CAFTA-DR) mellan Dominikanska republiken-Centralamerika-USA:s regering”. Detta
program stod i direkt i strid med den Latinamerikanska Bolivarianska Alliansen,
ALBA, som president Daniel Ortega anslöt Nicaragua till när han vann valet i
november 2006 och återtog regeringsmakten i januari 2007. ALBA är ett
ekonomiskt block som förenade Nicaragua med andra vänsterregeringar i
Venezuela, Kuba, Bolivia och Ecuador (under Rafael Correa).
En av hörnstenarna i USA:s utrikespolitik i Latinamerika sedan ALBA skapades 2004 har varit att tvinga länder att lämna alliansen. Honduras´ demokratiskt valde liberale vänsterpresident MANUEL ZELAYA förklarade för Grayzone att USA-regeringen hotade honom och varnade Honduras att inte kunde gå med i ALBA; och när han gjorde det, störtades (juni 2009) han snart i en Washington-sponsrad militärkupp.
Många
av de medier som finansierades av ”Nicaragua Media Program” fick en mängd
anslag. Rapporten skröt med att ”NMP-finansiering hjälpte flera av medierna att
överleva”.
Rapporten
gjorde en enkätundersökning bland penningmottagarna och fann att ”75 % av de
intervjuade bidragsmottagarna tror att NMP-stödet var avgörande för att de
skulle kunna fortsätta existera”.
USA-finansierade
Twitterskribenter
En
av de slående funktionerna i utvärderingen är att USAID sammanställde en lista
över inflytelserika Twitter-användare i Nicaragua. Många av de nämnda är samtidigt
mottagare av finansiering från USA och nästan alla är ledande inom oppositionen.
Listan
är lite föråldrad med tanke på att rapporten publicerades 2013. Men den är ett
bevis på att USA-regeringen övervakar och observerar inflytelserika utländska
röster&skribenter på de sociala medierna.
En lista över Twitter-influenser i Nicaragua sammanställd av USAID 2013.
KLICKA för stort format.
USAID
sammanställde också en lista över personer i Nicaraguas medier som utövar inflytande
över den allmänna opinionen. Det bekräftar byråns noggranna övervakning av
landets press och skapandet av ”personprofiler” av de som bäst tjänar USA:s
intressen.
I
båda dessa listor märktes att nästan alla de influenser som identifierades vid
den tiden var anhängare av den politiska oppositionen. USAID är uppenbarligen
inte intresserad av pro-sandinistiska influenser. Den är endast intresserad av att
förstärka de anti-sandinistiska rösterna.
En lista över mediapåverkare från Nicaragua, sammanställd av USAID 2013.
Entreprenören
som drev ”Nicaragua Media Program” för USAID, FHI 360,
skryter på sin webbplats att ”NMP” inte var det enda projektet det utförde för
byrån.
FHI
360 hade ett annat USAID-kontrakt för ett nyliberalt initiativ som heter ”Marknadsbaserade
möjligheter för bevarande och hållbar turism i Nicaragua”. En av de
framstående unga nicaraguanska ”entreprenörer” som utbildades i detta
USAID-program och offentligt marknadsfördes av företaget, Nestor Bonilla,
är en hård anti-sandinistisk
oppositionsfigur som nu bor i
Panama.
Översättning: Dick Emanuelsson
1:a delen: Hur USAID via penningtvätt skapade den anti-sandinistiska
mediepparaten i Nicaragua [1-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/hur-usaid-via-penningtvatt-skapade-den.html
2:a delen:
Nicaraguas oligarkfamilj Chamorro försöker återta kontrollen med hjälp från
Washington [2-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/nicaraguas-oligarkfamilj-chamorro.html
3:e delen: Så
upprätthåller och finansierar den USA-finansierade `Stiftelsen Chamorro´
Nicaraguas högermedier som deltog i kuppförsöket 2018 [3-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/sa-uppratthaller-och-finansierar-den.html
4:e delen: USA och EU anklagar Nicaragua för penningtvätt
samtidigt som de finansierar rika eliter som anklagas för penningtvätt.
USAID:s öppna plan i Nicaragua; störta regeringen och rensa ut sandinister på
alla nivåer! [4-8].
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/usa-och-eu-anklagar-nicaragua-for.html
5:e delen: Så mörkar USAID
sina 9,4 miljoner dollar för ”Mediestärkande Program” i sin finansiering av
Nicaraguas anti-sandinistiska massmedia [5-8]
https://nicasvedickema.blogspot.com/2021/06/nicaragua-sa-morkar-usaid-sina-94.html