onsdag 5 juni 2019

Nicaragua: Högeroppositionens terrorister trodde de hade mördat studentledaren

Studentledaren Leonel Morales (längst ner till vänster) torterades och sköts vid den första barrikaden. Skottet slog delvis sönder käken. En timma innan, den 13 juni 2018 hade han kidnappats av en av oppositionens terroristgrupper (bilden). Sammanlagt sköts han med fyra skott men räddades av grannarna i området. Leonel tillbringade fyra dagar i koma på sjukhuset innan han återvände till livet. Om detta oppositionsvåld mot sandinisterna i Nicaragua uppmärksammar massmedia nästan aldrig. Men varje dag avslöjas alltmer hur den psykologiska krigföringen manipulerade folkopinionen och många journalister.




REPORTAGE 2018-2019

 Nicaragua: Högeroppositionens terrorister trodde de hade mördat studentledaren

Por Dick & Miriam Emanuelsson


MANAGUA / 2019/06/01 / När den politiska högeroppositionen förra året med våld försökte störta den folkvalda regeringen i Nicaragua ingick följande centrala aktörer i operationen: företagsledare som ingår i arbetsgivarföreningen Cosep, studenter, före detta sandinister från det USA-stödda MRS-partiet, massmedia, ledande företrädare för `NGO'-världen med ​​finansiering och direkta kanaler till USA samt kriminella gangsters i Managua.

Centrum inledningsvis för statskuppsförsöket utgjordes av UPOLI, det Polytekniska Universitetet i Managua. Den unge sandinisten Leonel Morales hade valts till ordförande på av de 12.500 studenterna som deras representant i kontakterna med universitetsmyndigheterna. Han kidnappades, torterades och avrättades, men räddade livet mirakulöst. Här är hans skakande berättelse som DN:s eller andra mediekorporationer aldrig uppmärksammar.

De nämnda aktörerna intog Upoli över en natt. Där installerade de ett Operation-center utrustat med tortyrkammare, verkstad för framställning av hemmagjorda granatkastare, vapen och sprängämnen. Även en klinik där läkare opererade och tjänstgjorde upprättades.

Terroristerna fyllde parkeringen med stulna bilar, lastbilar och bussar. Till UPOLI vallfärdade nationell och internationell press där de ”serverades de senaste nyheterna” där terroristerna beskrevs som `befrielsehjältar´ i medieföretagens produktion.




Morales visar var den första kulan gick in. FOTO: MIRIAM EMANUELSSON.

Video: Intervju med Leonel Morales:





Del 1:
Terroristerna trodde att de hade likviderat studentledaren Leonel Morales


DET HELA BÖRJADE den 19 april med att ta UPOLI ockuperades av terroristerna. President Ortega kallade landets biskopar att ta initiativ till en dialog mellan regeringen och den USA-stödda högeroppositionen. Då hade regeringen redan dragit tillbaka sitt förslag till nya avgiftstariffer i socialförsäkrings- och pensionssystemet, det påstådda motivet för protesterna som hade startat den 18 april, vilket senare visade sig bara hade varit en förevändning för att skapa opinion för att mobilisera och skapa en front för att störta regeringen.

Dialogen inleddes den 26 april där Leonel Morales, i egenskap av ordförande för studenterna på det Polytekniska Universitetet i Managua deltog i dialogen. De 12.500 studenterna på Upoli i Nicaragua är medlemmar i landets Studentfederation, den historiska UNEN, Union Nacional de Estudiantes de Nicaragua.

I en video den 26 april säger Morales följande om vilka som ockuperat Upoli [1]: 

Det finns nu en grupp människor som INTE är studenter, som leds av människor från MRS. De är inga studenter från UPOLI. Det är personer som är finansierade och representerade av folk från MRS”.


Uttalandet orsakade vrede hos oppositionen och Morales drog på sig nya fiender som svor att döda honom. Och de lyckades nästan.


Veronica Gutierrez och Leonel Moralesstudentledare på Upoli samt Luis Andino, ordförande i UNEN håller presskonferens i slutet av april 2018 där Morales anklagar det USA-stödda partiet MRS för att ligga bakom ockupationen av Upoli.




”Idag kommer vi att döda dig!”

Den 13 juni 2018 kidnappades Leonel Morales när han befann sig i sin flickväns hem.

”Den dagen blev en katastrof för mig, för min familj, för min flickvän. Klockan hade slagit 19.00. Jag befann mig i köket med min flickvän. Plötsligt hördes ett enormt väsen och en massa människor bröt sig in i huset. De öppnade dörren, maskerade män kom in skrikande; ”Ner på golvet! Idag har vi kommit för att döda dig”!

”De kastade mig på golvet och började slå och sparka mig överallt med knytnävarna, med sparkar och sina vapen. De var alla beväpnade. De tryckte sina vapen mot mitt huvud och sa; 'I dag dödar vi dig'! De tog nyckeln till min skåpbil och tvingade in mig i den och sa; `vi tar med oss honom sedan dödar vi honom!”


I SKÅPBILEN PLACERADES LEONEL i baksätet med en terrorist på varje sida. De tryckte sina vapen i sidan på honom. De som satt i framsätet ägnade sig åt att utdela slag med sina vapen i ansiktet och kroppen mot den unge universitetsledaren.

”Jag kördes till flera barrikader i närheten av UPOLI, bostadsområden som Las Americas, Giorgio, Villa Progreso. I den första barrikaden presenterades Leonel; `Här har vi honom, Leonel, han som deltog i dialogen i måndags'! Alla. . . avlossade sina vapen. 'I dag dödar jag honom, överlåt honom till mig'!, sa flera.”

”Då flyttade de mig från baksätet till flaket”.


På grund av Leonels medlemskap i Sandinistfronten (FSLN) och uppdraget som studentledare i UPOLI kidnappades, torterades och nästan mördades Leonel Morales av terroristerna, terrorister som fick ett öppet stöd av Trumpadministrationen.



TERRORISTERNA BÖRJADE ÅTERIGEN slå honom med sina vapen när han anlände till en annan barrikad. Samma ritual, samma tortyr och misshandel där terroristerna nästan slogs om vem som skulle döda honom, eller våldta honom eller döda hans familj.

”Det enda jag gjorde vid den tiden var att be Gud om förlåtelse och att hans vilja vara det som skulle bestämma mitt öde. För den sista anhalten var universitetet Upoli. `Öppna portarna, öppna portarna och se vad vi har med oss'! Bakom porten stod det cirka 200 personer och alla skrek av glädje”.

- * Som en krigstrofé?

”Som en krigstrofé presenterades jag. Det var just i det ögonblicket när jag tog emot det första skottet. Det slog in i den högra sidan av ansiktet och krossade delvis käken. Det var då jag förlorade medvetandet. Jag vet inte hur lång tid jag var medvetslös”.

”Nästa gång vill vi att han ska dödas”! önskar avsändaren med namnet; ”Låt honom inte överleva, den saten”! i Twittermeddelandet. Det är ett obegripligt hat och ondska så som det uttrycks av den fascistiska högeroppositionen i Nicaragua.

 
KUPPMAKARNA KÖRDE UT FRÅN Upoli med Morales på flaket till ett annat bostadsområde. Det är där Leonel rasar ner från flaket, halvt medvetslös och blödande från ansiktet.

”Jag faller ner mot vägen och vaknar men känner inte skotten. Jag lyckades att lyfta blicken, men sitter kvar på trottoaren. De (terroristerna) i bilen tittar på mig och utbrister; `Han lever´! De kommer mot mig och jag kastar mig ner i brant med ett vattendrag längst ner. De började skjuta med sina vapen. Jag var chockad där jag satt i vattendraget i mörkret och bidade min tid. De sköt för att människorna i grannskapet skulle hålla sig inomhus. Jag lyckades att sätta mig upp i vattendraget, men när jag tar på min högra sida av min mage kände jag att jag inte längre kunde andas”.

–* Du hade blivit skjuten också i buken?
Leonel sköts tre gånger i buken och  
hade allvarliga komplikationer att bli botad. 
FOTO: MIRIAM Emanuelsson.

”Jag kände att jag inte kunde andas, jag kunde inte andas. . . ! Jag började ta på min kropp, på mitt ansikte. Läpparna hade svullnat, ögat var inflammerat. Jag tog på den plats där jag hade skjutit. Där var det enda stort hål i ansiktet”.

–* Kulan hade gått ut på andra sidan?

”Ja. Kulan slog in här, i käken som bröts sönder helt. Jag började att röra min kropp, min kropp där det fanns hål. . . Här i min mage hade jag tre perforationer av skottskadorna, samt i ansiktet. Sammanlagt fyra kulhål. Jag lyckades att sätta mig ner. Jag kände att jag inte kunde andas. Jag rörde vid öronen men hade ingen känsel. Jag började skrika; ”Hjälp, hjälp, hjälp, hjälp, hjälp!” men ingen hörde mig. Framför mig fanns en bro och ett par gick förbi och passerade utan att de hörde mig”.

”Sedan kom en kille i en vit skjorta, han gick men kom tillbaka.
Det första skottet terroristerna
sköt mot Leonel var i käken.
FOTO: MIRIAM E.

”Hjälp mig, snälla hjälp mig, jag håller på att dö, jag dör!” Han sa; `Är det Leonel´? Ja, kamrat, hjälp mig snälla, jag dör, hjälp mig, hjälp mig!” `Vänta lite, jag kommer tillbaka!´, sa han och försvann.


MORALES berättar att killen larmade grannarna i bostadsområdet som kom för att rädda den unge studentledaren som var döende. Ambulansen tillkallades och körde Leonel Morales till Baptistsjukhuset.

”Jag hade förlorat medvetandet. I princip var jag död, jag visade inga vitala tecken på liv. Om jag inom 72 timmar inte visade livstecken skulle de stänga av respiratorn. Men Gud gav mig styrka, Gud gav mig liv igen. Han tog mig till ett vackert paradis. Jag var i koma i fyra dagar, och under dessa fyra dagar befann jag mig i ett paradis i himlen. Läkarna opererade mig”.

–* Hade du förlorat mycket blod?

”Jo, mycket blod. Jag hade en bruten käke, som resultat av skottet. Jag vaknade fyra dagar senare på sjukhuset Velez Paiz. Jag kom ihåg allt. Men kulan som sköts in i käken desfigurerade mina två tandrader fullständigt. Jag var tvungen att ha en trasa för att inte tugga sönder tandraderna och förvärra skadorna i käken”.

Den unge sandinisten tillbringade tre månader i Velez Paiz-sjukhuset. Komplikationer uppstod hela tiden. Men Leonel Morales repade sig, sakta men säkert.

”Jag kördes in till operationssalen 15 gånger för infektioner. Men nu är det helt läkt, också min mage”.

Tortyren, attentatet och mordförsöket på Upolistudenternas ordförande skakade om Nicaragua. Många av de som hade haft sympatier för oppositionen började att tvivla. Var det detta bestialiska våld som oppositionen erbjöd Nicaraguas folk?

Tv-kanalen Multinoticias bil, eller vad som blev kvar efter att terrorister från Upoli stal bilen. En vardagshändelse för nicaraguanerna förra året.FOTO: TERRORISTERNA I UPOLI.



MISSTROENDET SKAPADE ORO hos oppositionen som vid denna tidpunkt, 13 juni kunde mobilisera stora folkmassor i demonstrationerna. Men terrorn, våldet, stölderna, kidnappningen av civilbefolkningen i sina egna bostadsområden började så tvivel hos den mest frenetiske antisandinist och Ortegahatare. De psykiska och fysiska skador som den fascistiska oppositionen hade åsamkat Leonel Morales satte sina spår, sakta men säkert växte det fram en ny medvetenhet och vrede hos det nicaraguanska folket. För det var inget folk som oppositionen hade övertygat utan manipulerat. Och när den manipulerade människan inser det, vänds sympatin till vrede. Och det är det som gradvist har vuxit fram i landet när sanningen till slut kommer fram.

Han säger att inga vitala organ i kroppen skadades. Efter sju månader hade såren läkt och Leonel Morales började successivt att återvända till ett normalt liv.

På vår fråga om han bevakades av säkerhetsstyrkorna under de tre månaderna av sjukhusvistelse eftersom hans liv var i fara svarar han ja.

– De kom ofta på natten till Velez Paiz för att kidnappa och döda mig.

TV-KANALEN MULTINOTICIAS illustrerar "de fredliga studenternas aktioner", som i verkligheten var gangsters i de så kallade "Pandillas", gäng som terroriserade befolkningen och orsakade en enorm materiell förstörelse som ställde 130.000 familjeförsörjare på gatan. Men Trump, Eva Zetterberg, Lars Palmgren&Co stödde denna opposition som de anklagade sandinistregeringen för att våldföra sig på. Nu anklagas regeringen för att befinna sig i en ekonomisk kris samtidigt som Trump hotar att inleda ett liknande ekonomiskt krig mot Nicaragua som han bedriver mot Venezuela.



FYRA TERRORISTER GREPS och utpekades som de som kidnappade, torterade och försökte döda Leonel Morales. Innan den 15 juni kommer de att friges. Deras Terrorist-Allians som själv kallar sig ”Civil” kräver, som en förutsättning för att fortsätta dialogen med regeringen att den ska frige ALLA terrorister som mördade och terroriserade Nicaraguas befolkning mellan april-juli 2018.

Sandinistregeringen har i förhandlingarna försäkrat att de ska släppa de som fängslades för enorma brott mot de mänskliga rättigheterna och mänskligheten, allt för att uppnå ”nationell försoning” och undvika sanktioner, som innebär ett ekonomiskt utsvältningskrig från Folkmordskvintetten i Vita Huset; Trump, Pence, Pompeo, Bolton och Abrams.

Oppositionen å sin sida, som i överenskommelsen med regeringen förband sig att uppmana USA:s regering att upphäva de beslutade sanktionerna via sin ”Nica.Act”, vallfärdar i stället till USA för att utverka nya utpressningar mot sandinistregeringen.

Leonels gärningsmän kommer att gå fria på gatorna i Nicaragua innan den 15 juni i år. Men de går tveklöst inte säkra. De har orsakat död och hat i befolkningen och någon sa, att de skulle vara säkrare för dem om de stannade kvar i fängelset.




Noter:

1 ] 26 april 2018: Leonel Morales anklagar det USA-stödda partiet MRS för att ligga bakom Terroristkommandot på Upoli



Nästa del [2-2]:
UPOLI och Terroristalliansen som en del av statskuppsförsöket
Vid UPOLI, det Polytekniska Universitetet i Managua, styrde Cristhiam Joshua Mendoza, alias ' VIPER '  kriminella gäng som kidnappade, torterade, våldtog och mördade. Den politiska delen ansvarades av RICARDO BALTODANO , bror till den förre sandinistiska gerillaledaren Mónica Baltodano, bägge medlemmar i det USA-vänliga partiet MRS. ”USA:s man” FELIX MARADIAGA med LUCIANO GARCIA, den senare  chef för NGO-rörelsen HAGAMOS DEMOCRACIA, finansierad av CIA-organet NED med 75.000 USD per år ”var de som finansierade för att köpa in droger, vapen och ammunition”, erkände 'Viper' inför domaren.


Cristhiam Joshua Mendozaalias ' VIPER', Felix Maradiaga, ”USA:s man”, på bilden tillsammans med sin politiska allierade från den colombianska extremhögern Alvaro Uribe Velez och RICARDO BALTODANO, medlem av proyankieepartiet MRS. Det var denna trio som till stor del utgjorde det Centrala Kommandot Upoli i samband med kuppförsöket i Nicaragua sedan april-juli 2019.



ESPAÑOL: Nicaragua: El intento golpista de asesinar al presidente estudiantil de Upoli [1-2]

ENGELSK ÖVERSÄTTNING: How they tried to assassinate the president of the UNEN in the UPOLI [1-2]