Visar inlägg med etikett Trump. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Trump. Visa alla inlägg

fredag 19 juni 2020

IMF anser att Nicaraguas kamp mot Covid-19 som framgångsrik medan Miamimaffian vill att Trump ska förklara Sandinistfronten för en ”terroristorganisation”!

Nicaraguansk sjukvårdspersonal visar
segertecknet i den hårda kampen mot viruset.





IMF anser att Nicaraguas kamp mot Covid-19 som framgångsrik medan Miamimaffian vill att Trump ska förklara Sandinistfronten för en ”terroristorganisation”!

TEGUCIGALPA / DICK EMANUELSSON / 2020-06-19 / Medan det traditionella mediekriget mot vänsterregeringen i Managua pågår kommer en rapport från den Internationella Valutafonden som överraskande ger sandinistregeringen högt betyd i kampen mot coronaviruset.

”Som svar på Covid-19 har regeringen (i Managua) genomfört flera åtgärder, inklusive nationellt alarmtillstånd, genomförande av epidemiologiska övervakningsprotokoll på nationell nivå och genomförande av sanitära kontrollåtgärder vid land-, luft- och sjöinträde, punkter i enlighet med internationella protokoll”, skriver IMF och fortsätter:

”Den 30 januari skapades den Nationella Interinstitutionella Kommissionen för tidig upptäckt (av viruset), uppmärksamhet och förebyggande av Covid-19”, skriver IMF och tillägger:

”Totalt har 19 sjukhus officiellt utsetts för att över hela landet ta hand om Covid-19-fall efter upptäckt. Hälsovårdsministeriet övervakar och tillhandahåller varje vecka rapporter om tillståndet av utbrott i landet”.

Rapporten pekar vidare på att sjukvårdspersonalen har erhållit fortbildning för att förebygga, upptäcka, förhindra och behandla Covid-19.

“Regeringen har fortsatt att prioritera program för att stärka det sociala säkerhetsnätet, inklusive tillhandahållande av matpaket bland utsatta familjer. Sextio tusen livsmedelspaket distribuerades i april”, uppger IMF.

Den politiska kloaken i Miami rasar

Medan IMF ger FSLN-regeringen i Managua beröm, beslutade ledamöterna i motsvarigheten till landstinget i Miami-Dade County att ge bifall till en motion från ledamoten Esteban «Steve» Bovo. Denne uppmanar Donald Trump och den förre CIA-chefen och nuvarande statssekreteraren Michael R. Pompeo att förklara sandinistpartiet FSLN som en ”terroristorganisation”.

Bovo (bobo på spanska betyder ”dumskalle”) visar också sin rasistiska och odemokratiska syn och citerar artikel 219 i lagen om invandring och nationalitet. Den tar han som intäkt för att attackera demonstranter i Miami som för några veckor sedan protesterade mot det fascistiska polisvåldet som resulterade i mordet på George Floyd.

La Prensa (även kallad La PrenCIA av sandinisterna) slog upp stort Miamipolitikern Esteban «Steve» Bovos förslag om att USA förklarar FSLN för en "terroristorganisation". 


FSLN-fana i demonstration

Några av demonstranterna bar på den röd-svarta sandinistfanan vilket väckte koleriska känslor hos den politiska kloak som delar av den kubanska-venezuelanska och nicaraguanska immigrantkolonin av förmögna dignitärer utgör i Miami. Fram tills nu verkar den ha trott att de för alltid skulle vara kungar och drottningar i denna del av USA. Att en sandinistfana nu dök upp orsakade mer eller mindre hjärtklappningar hos den här gruppen. Den har nu genomfört både debatter och dyrbar tid för att med indignation i rösten kräva att Vita Huset deklarerar att FSLN som en ”terroristorganisation”. I det senaste valet fick FSLN kvalificerad majoritet till Nicaraguas parlament och 72 procent i presidentvalet.

– I Miamis centrum gick demonstranter och viftade med FSLN-fanan. För många i vår `Community´ representerar den fanan smärta och lidande, beklagade ”El Bobo”, Esteban «Steve» Bovo, som säkert får röster och representerar många av den gamla Somozadiktaturens nationalgardister som med sina gevärskolvar slog ihjäl gravida kvinnor. Eller storgodsägare som emigrerade till Miami efter Revolutionen 1979 och som ekonomiskt stödde USA:s `Contras´. Att samma sociala klass i dag stöder den nysomocistiska oppositionen inne i Nicaragua, bekräftades tydligt under försöket att störta regeringen april-juli 2018.

USA dömdes av den Internationella domstolen i Haag till att betala 650 miljoner i skadestånd efter att domstolen funnit att Washington var den ytterst ansvarige för det tioåriga kriget mot Nicaragua från honduranskt territorium. Över 50.000 civila mördades av dessa `Contras´ samtidigt som USA under ledning av president Ronald Reagan 1983 minerade Nicaraguas enda djuphamn i staden Corinto, på stillahavskusten. Avsikten var då att svälta nicaraguanerna till underkastelse, en aktion som vi känner igen nu mot Venezuela och Kuba och i viss mån mot Nicaragua.

Washington Post 1984 om hur USA minerade Nicaraguas enda djuphamn. 1989 slog den Internationella Brottsmålsdomstolen i Haag fast USA:s krig via sina `Contras´ hade kostat 38.000 nicaraguaner livet. De ekonomiska kostnaderna för detta krig åsamkat av USA uppskattades till 17 miljarder dollar (170 miljarder kronor) i form av det ekonomiska terrorsabotaget (som kopierad i kuppförsöket 2018) som utgjorde en verklig terrorism. Klicka på foto för större format.


Vart tog de 30 miljoner dollarna till oppositionen vägen?

Tillbaka till 2020 och Miami:

Från USA fick oppositionen 2018 30 miljoner dollar, enligt den nicaraguanska politikern i Miami, SOPHIA LACAYO.

Hon representerar väljarna i den lilla kommunen Sweetwater City, även kallad ”La Pequeña Managua”, Lilla Managua. I början av juni höjde hon rösten och med anklagade ton frågade hon oppositionen i sitt hemland Nicaragua vad i h-e den hade gjort med de 30 miljoner dollarna (cirka 300 miljoner svenska kronor!) som USA & CIA försåg oppositionen med under två år (2017-2018), för att störta vänsterregeringen i Managua?

Anklagelsen har orsakat smärre panik inom den mångfacetterade och splittrade oppositionen. Sandinisterna å sin sida säger med ett `smile´ att korruptionen inom oppositionen är total och att mottagarna har fördelat pengarna mellan sig medan det politiska målet, att störta sandinisterna, tills vidare har bordlagts!

Några av demonstranterna i Miami med sandinistfanan vilket fick den politiska högern i Miami att kippa efter andan.



In på arenan Luis Almagro

Men oppositionen förlitar sig nu på Luis Almagro, OAS:s generalsekreterare. Vem annars?

Denne beklaglige person, som en gång påstod sig vara socialdemokrat men som i dag prostituerar sig för Imperiet i Norr, begärde samma dag som Miamikloaken antog beslutet om FSLN som en ”terroristorganisation”, den 16 juni, att OAS ska sammankallas för att diskutera Nicaragua och tillämpa OAS´ ”Demokratiska Charta” mot den centralamerikanska nationens regering.

Nu när vi lever komplicerade ögonblick på den västra hemisfären och i världen i övrigt till följd av pandemin, är det brådskande att återuppta ansträngningarna från hemisfäriska samhället enligt den `Interamerikanska Demokratiska Stadgan´ för att söka finna ett återställande av demokratiska förhållanden som möjliggör verkliga val med internationella parametrar och god praxis inom en snar framtid”, argumenterade Almagro när han begärde en ny session hos OAS´ Permanenta Råd.


Honduras och Bolivia

Vilka dessa parametrar är, enligt OAS, bekräftades i både Honduras som Bolivia, där det flagranta valfusket negligerades under 3-4 veckor och som till slut godkändes när ”USA:s man i Honduras”, Juan Orlando Hernandez erkändes, först av USA och sedan av OAS.

I Bolivia fick valet tummen ner av OAS´ valobservatörer redan dagen när rösterna från avlägsna platser från landsbygden, där president Evo Morales har ett bedövande politiskt stöd, började komma in och räknas. För att stoppa denna valsammanräkning slog den fascistiska civila och militära oppositionen sönder och brände upp majoriteten av de regionala valtribunalerna med datorer, vallängder, röster och valprotokoll. Detta omöjliggjorde en seriös analys av valresultatet där bara 95 procent av de avlagda rösterna kunde räknas.

Washington Post och New York Times

OAS´ agerande i Bolivia har därefter analyserats och utvärderats av experter i USA. I såväl Washington Post som New York Times har experterna smulat sönder rapporten från OAS´ valobservatörer i Bolivia och konstaterat att dess slutsats var felaktig. Därmed faller anklagelsen om valfusk vilket skulle ha medfört att Evo Morales med all säkerhet hade vunnit valet med något mer än tio procent till tvåan och därmed blivit vald för en ny period.

Det är dessa ”parametrar” som denna ”Valobservatörsmaffia” vill tillämpa i Nicaragua. De latinamerikanska folken bör akta sig noga och hålla stort avstånd vid sina val till denna OAS-maffia för att den inte ska fortsätta att operera som ”Kolonialministeriets” utsända manipulatörer.



måndag 8 juni 2020

NICARAGUA: När Trumps ”demokratiska opposition” likt nazisterna 1933 markerade sandinisternas hus

Så markerades sandinisters hem under oppositionens terror april-juli 2018.




NICARAGUA: När Trumps ”demokratiska opposition” likt nazisterna 1933 markerade sandinisternas hus

Med anledning av att oppositionen den 7 juni 2018 inledde en makaber förföljelse av medlemmar i det Sandinistiska Ungdomsförbundet ”JS19” (men även i partiet-FSLN), gjorde en av dessa förföljda en minnesanteckning av hur det gick till.

Det påminner mycket om hur tyska Hitlergarden markerade judiska hem medan medlemmar i det tyska kommunistpartiet skickades till koncentrationslägren när Hitlerfascismens epok inleddes 1933.

I Nicaragua inleddes protesterna mot regeringen den 17 april med en Fakenews som skickades ut från det katolska universitetet, UCA, om att polisen hade dödat en student. Det påståendet, som tusentals följande, var en Fakenews för att väcka känslorna, framför allt bland ungdomen.

Dagen efter kom det till konfrontationer och tre dagar senare drog sandinistregeringen tillbaka beslutet om hur ”hålet” i socialförsäkringssystemet skulle finansieras. ”Hålet”, på cirka 80 miljoner dollar, skulle betalas i första hand av företagen som hade hållits mer eller mindre skattefria sedan sandinisterna vann valet i november 2006 samt de mest förmögna i landet. Så klart att förslaget väckte ett ramaskri hos det nicaraguanska borgerskapet och den politiska högern.

Men oppositionen var inte nöjd utan krävde att polisen skulle förskansas på sina polisstationer. I gengäld skulle oppositionen riva de cirka 100 barrikader de hade uppfört. Regeringen drog tillbaka polisen som därefter utsattes för beskjutning dag som natt i de städer där oppositionen hade mobiliserat. I stället för att riva barrikaderna uppfördes ytterligare ett hundratal som dessutom slog en ring kring polsistationerna. Sammanlagt dödades 22 poliser medan 400-500 skadades av den BEVÄPNADE oppositionen.

Det är viktigt att ha den bakgrunden när nu berättelsen från denna unga sandinist från staden Jinotepe kommer, det vill säga; civilbefolkningen var i praktiken utlämnat till fanatiska och beväpnade våldsgrupper:


Ungsandinistens berättelse från mediet Vanguardia, Jinotepe:

”DEN 7 JUNI 2018 BÖRJADE de gangsters som uppehöll sig vid barrikaderna att märka ut husen med målarfärg där unga sandinister i Jinotepe bodde.

Husen markerade de med ”Här finns en JS (ungsandinist)”. Motivet var att framkalla rädsla i ramen av en förföljelsekampanj.

Vad de då inte visste, var att dessa skräckmärken skulle förvandlas till en stolt Kamp-paroll.

Flera FSLN-medlemmar beslutade under dessa dagar att markera sina hem med parollen; ”Aqui Hay JS”, här finns det ungsandinister, en paroll som i dag har blivit ett slagord, inte bara av kamp utan även av solidaritet och kärlek.

Efter två år är vi fortfarande fast beslutsamma, lojala och stolta, som vår befälhavare Tomas Borge (en av FSLN:s grundare) sa:

Jag är stolt över att fortsätta vara Sandinist, att fortsätta vara trogen vårt partis Röd-Svarta fana, att fortsätta vara trogen vår Revolutionära Organisation och att kunna dö med stolthet, med resning och att inte ha brutit mot mina principer, lojaliteten med mina vänner eller med mina kamrater, min fana, eller mitt rop i striden”!

”PLOMO, Patria Libre o Morir”, Ett Fritt Fosterland eller Döden, sandinisternas stridsrop under kampen mot Somozadiktaturen som störtades 19 juli 1979. Därefter fortsatte kampen och kriget mot USA:s `Contras´ som från baser i grannlandet Honduras gjorde räder in i Nicaragua under hela 1980-talet. 50.000 civila mördades av dessa `Contras´. 2018 dök dessa neosomocister upp igen, denna gång med samma `Patron´ i ryggen, USA, dit dessa ”obeväpnade studenter” vallfärdades på flygbiljetter betalda av Marco Rubio och den mest militaristiska delen av USA-kongressen.

 
Men sandinismen som kastade ut USA:s marinstyrkor under Sandinos ledning och som störtade Somozadiktaturen och stod emot USA:s Contrastrupper under 1980-talet, bangar inte ur så lätt oh förvandlade terrorkampanjen med parollen:
"HÄR FINNS JS19"!

ESPAÑOL:

El 7 de Junio del 2018 los delincuentes que se mantenían en los tranques de la muerte iniciaron pintas en casas de varios compañeros de la Juventud Sandinista de Jinotepe.

Las casas las marcaban con "Aquí hay JS" para generar  miedo y una campaña de persecución.

Lo que no sabían que esas marcas de miedo se iban a convertir en una Consigna de Orgullo y de Lucha. 🏼🔴.

Varios Militantes del FSLN decidieron marcar sus casas en esos día con la consigna #AquiHayJS y hoy se ha vuelto una consigna no solo de lucha; sino de Solidaridad y Amor.

Después de 2 años seguimos aquí firmes, leales y orgullos y como dijo nuestro Comandante Tomas Borge:

"Me siento orgulloso de seguir siendo sandinista, de seguir siendo fiel a la bandera rojinegra de nuestro partido, de seguir siendo fiel a nuestra organización revolucionaria; y morir orgulloso de tener la frente levantada, y no haber sido desleal con mis principios, ni desleal con mis amigos ni con mis compañeros, ni con mi bandera, ni con mis gritos de combate”

PLOMO



tisdag 18 december 2018

Nicaragua: Hårda domar mot terrorister som mördade och brände sina offer men som nu vädjar om internationell solidaritet

Sandinisten och kommunalarbetaren Francisco Aráuz Pineda förkolnade lik observeras ocg fotograferas av hans bödlar framför det universitet, Upoli, som kom att bli högerterrorns center efter den 18 april. I vilken normal rättsstat hade ett liknande brott mot mänskligheten kunnat ignoreras? Men det är inte terroristerna i oppositionen som naglas fast i de internationella medierna eller i OAS, EU eller State Departement utan Nicaraguas folkvalda regering och juridiska myndigheter. I dag anklagas dessa för att "förfölja oppositionen" och fängsla oskyldiga. Som om tre månader av högerterror inte existerat.




Nicaragua: Hårda domar mot terrorister som mördade och brände sina offer men som nu vädjar om internationell solidaritet

TEGUCIGALPA / 2018-12-18 / Flera domar har i dag avkunnats i Nicaragua mot personer som fått sina straff fastställda eller som förklarats som skyldiga och om några veckor får besked på längden av sina straff.

Ett av de mest omtalade brotten är mordet på Francisco Aráuz Pineda. Denne sandinist och kommunalarbetare i Managua inte bara sköts ihjäl av högeroppositionens mördare den 16 juni i år, Pineda släpades ut mitt i gatan där ett bildäck placerades på hans kropp som förkolnades av elden.

Francisco Ramón växte upp i staden Matagalpa och tillhörde gruppen som 1978 genomförde det historiska ”Barnens Uppror” mot diktatorn Somozas Nationalgarde. Hans mor var den legendariska Amada Pineda, en hjältemodig kvinna och sandinist.

Igår förklarade domstolen i Managua Erick Antonio Carazo Talavera, Cristopher Marlon Mendez, Misael Espinoza och Ulises Ruben Toval Rios som skyldiga till mordet och för de livshotande skador de åsamkade Franciscos arbetskamrat José Antonio Fernández Roble, 39.

Enligt åklagaren hade Pineda skjutits med tre skott. Och när han låg och förblödde på marken utdelades ett antal sparkar mot kroppen för att avsluta den makabra tortyren med ett par bildäck som dränktes in i bensin och antändes. Domarna mot de fyra meddelas om några veckor men åklagaren kräver 30 års fängelse, maxistraffet i Nicaragua.

Tre av mördarna&medbrottslingarna till mordet på Francisco Aráuz Pineda.
FOTO: NICARAGUAS OPPOSITION.


Terrorister dömda till 22-52 års fängelse

Lenin Mendiola var en känd sandinist i staden Matagalpa. Den 11 augusti sköts han i ryggen på ett avstånd av 13-16 meter. Gärningsmannen var Abdul Montoya, en aktivist i oppositionen i Matagalpa som använde över en pistol, modell 9 mm. Hans medbrottslingar är John Amort, Rogelio Gámez, Noel Valdez och Omar Avilés. Gruppen deltog den dagen i en oppositionsdemonstration i Matagalpa.

Abdul Montoya Vivas dömdes sammanlagt till 52 års fängelse för mord och terrorism men maxistraffet är 30 år.

Rogelio José Gámez Martínez dömdes total till 42 år och kommer i likhet med Abdul att avtjäna 30 år.

John Leonardo Amort Paiz, Noel Valdez Rodríguez och Omar Antonio Avilés Rocha alias “Calimba”, dömdes sammanlagt till 22 år, varo ch en.

Lenin Mendiola var son till den historiska sandinistledaren Benigna Mendiola, född i en fattig bondefamilj som vid 13 års ålder kunde ta på sig sina första skor.

Benigna och hennes man Bernardino var framstående medlemmar i det nicaraguanska kommunistpartiet PSP (Partido  Socialista Nicaragüense, PSP) där Bernardino var ledamot av partiets centralkommitté. De bägge organiserade bönderna i la Confederación Campesina de Trabajadores Agrícolas de Nicaragua (CCTAN). 1972 mördades Bernardino av Somozadiktaturen.

Vid det första fria valet 1984 valdes Benigna till parlamentsledamot för FSLN som hon representerade under två perioder. Men hon längtade ut till landsbygden som hon återvände till.

46 år senare mördades hon också sin son, denna gång av bödlar som påstod sig ”värna om de mänskliga rättigheterna” och som nu påstår att de är offer för en diktatur.



Dömd för mord på en lärare och fyra poliser

Medardo Mairena befanns av domstolen som den som gav ordern om morden på fyra poliser och en lågstadielärare i kommunen Morrito. Domstolen konstaterade att Mairena planerade och ledde aktionen mot Morritos rådhus och polisstation den 12 juli i år.

I samma rättegång dömdes Mairena kamrat Pedro Joaquín Mena och Luis Orlando Pineda. Mena befanns skyldig som medbrottsling i anklagelserna för terrorism, organiserad brottslighet och för morden mot poliserna och lågstadieläraren.

Vid attacken användes AK-gevär och granatkastare och borgmästarhuset dokumenterade tusen (1000) perforationer av gevären som används i krigskonflikter. Och oppositionen har hela tiden påstått att den är ”obeväpnad och fredlig”.

Sammanlagt genomfördes tio rättegångsförhandlingar där mer ett 40-tal vittnen hördes.


Medardo Mairena, Pedro Mena och dennes försvarsadvokat är inte längre segervissa om att störta den folkvalda sandinistregeringen när de lyssnar på domslutet som säger att de är skyldiga för mord på fem personer den 12 juli i år. Med all säkerhet lyder domslutet om några veckor på 30 år.