Visar inlägg med etikett SOPHIA LACAYO. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett SOPHIA LACAYO. Visa alla inlägg

fredag 19 juni 2020

IMF anser att Nicaraguas kamp mot Covid-19 som framgångsrik medan Miamimaffian vill att Trump ska förklara Sandinistfronten för en ”terroristorganisation”!

Nicaraguansk sjukvårdspersonal visar
segertecknet i den hårda kampen mot viruset.





IMF anser att Nicaraguas kamp mot Covid-19 som framgångsrik medan Miamimaffian vill att Trump ska förklara Sandinistfronten för en ”terroristorganisation”!

TEGUCIGALPA / DICK EMANUELSSON / 2020-06-19 / Medan det traditionella mediekriget mot vänsterregeringen i Managua pågår kommer en rapport från den Internationella Valutafonden som överraskande ger sandinistregeringen högt betyd i kampen mot coronaviruset.

”Som svar på Covid-19 har regeringen (i Managua) genomfört flera åtgärder, inklusive nationellt alarmtillstånd, genomförande av epidemiologiska övervakningsprotokoll på nationell nivå och genomförande av sanitära kontrollåtgärder vid land-, luft- och sjöinträde, punkter i enlighet med internationella protokoll”, skriver IMF och fortsätter:

”Den 30 januari skapades den Nationella Interinstitutionella Kommissionen för tidig upptäckt (av viruset), uppmärksamhet och förebyggande av Covid-19”, skriver IMF och tillägger:

”Totalt har 19 sjukhus officiellt utsetts för att över hela landet ta hand om Covid-19-fall efter upptäckt. Hälsovårdsministeriet övervakar och tillhandahåller varje vecka rapporter om tillståndet av utbrott i landet”.

Rapporten pekar vidare på att sjukvårdspersonalen har erhållit fortbildning för att förebygga, upptäcka, förhindra och behandla Covid-19.

“Regeringen har fortsatt att prioritera program för att stärka det sociala säkerhetsnätet, inklusive tillhandahållande av matpaket bland utsatta familjer. Sextio tusen livsmedelspaket distribuerades i april”, uppger IMF.

Den politiska kloaken i Miami rasar

Medan IMF ger FSLN-regeringen i Managua beröm, beslutade ledamöterna i motsvarigheten till landstinget i Miami-Dade County att ge bifall till en motion från ledamoten Esteban «Steve» Bovo. Denne uppmanar Donald Trump och den förre CIA-chefen och nuvarande statssekreteraren Michael R. Pompeo att förklara sandinistpartiet FSLN som en ”terroristorganisation”.

Bovo (bobo på spanska betyder ”dumskalle”) visar också sin rasistiska och odemokratiska syn och citerar artikel 219 i lagen om invandring och nationalitet. Den tar han som intäkt för att attackera demonstranter i Miami som för några veckor sedan protesterade mot det fascistiska polisvåldet som resulterade i mordet på George Floyd.

La Prensa (även kallad La PrenCIA av sandinisterna) slog upp stort Miamipolitikern Esteban «Steve» Bovos förslag om att USA förklarar FSLN för en "terroristorganisation". 


FSLN-fana i demonstration

Några av demonstranterna bar på den röd-svarta sandinistfanan vilket väckte koleriska känslor hos den politiska kloak som delar av den kubanska-venezuelanska och nicaraguanska immigrantkolonin av förmögna dignitärer utgör i Miami. Fram tills nu verkar den ha trott att de för alltid skulle vara kungar och drottningar i denna del av USA. Att en sandinistfana nu dök upp orsakade mer eller mindre hjärtklappningar hos den här gruppen. Den har nu genomfört både debatter och dyrbar tid för att med indignation i rösten kräva att Vita Huset deklarerar att FSLN som en ”terroristorganisation”. I det senaste valet fick FSLN kvalificerad majoritet till Nicaraguas parlament och 72 procent i presidentvalet.

– I Miamis centrum gick demonstranter och viftade med FSLN-fanan. För många i vår `Community´ representerar den fanan smärta och lidande, beklagade ”El Bobo”, Esteban «Steve» Bovo, som säkert får röster och representerar många av den gamla Somozadiktaturens nationalgardister som med sina gevärskolvar slog ihjäl gravida kvinnor. Eller storgodsägare som emigrerade till Miami efter Revolutionen 1979 och som ekonomiskt stödde USA:s `Contras´. Att samma sociala klass i dag stöder den nysomocistiska oppositionen inne i Nicaragua, bekräftades tydligt under försöket att störta regeringen april-juli 2018.

USA dömdes av den Internationella domstolen i Haag till att betala 650 miljoner i skadestånd efter att domstolen funnit att Washington var den ytterst ansvarige för det tioåriga kriget mot Nicaragua från honduranskt territorium. Över 50.000 civila mördades av dessa `Contras´ samtidigt som USA under ledning av president Ronald Reagan 1983 minerade Nicaraguas enda djuphamn i staden Corinto, på stillahavskusten. Avsikten var då att svälta nicaraguanerna till underkastelse, en aktion som vi känner igen nu mot Venezuela och Kuba och i viss mån mot Nicaragua.

Washington Post 1984 om hur USA minerade Nicaraguas enda djuphamn. 1989 slog den Internationella Brottsmålsdomstolen i Haag fast USA:s krig via sina `Contras´ hade kostat 38.000 nicaraguaner livet. De ekonomiska kostnaderna för detta krig åsamkat av USA uppskattades till 17 miljarder dollar (170 miljarder kronor) i form av det ekonomiska terrorsabotaget (som kopierad i kuppförsöket 2018) som utgjorde en verklig terrorism. Klicka på foto för större format.


Vart tog de 30 miljoner dollarna till oppositionen vägen?

Tillbaka till 2020 och Miami:

Från USA fick oppositionen 2018 30 miljoner dollar, enligt den nicaraguanska politikern i Miami, SOPHIA LACAYO.

Hon representerar väljarna i den lilla kommunen Sweetwater City, även kallad ”La Pequeña Managua”, Lilla Managua. I början av juni höjde hon rösten och med anklagade ton frågade hon oppositionen i sitt hemland Nicaragua vad i h-e den hade gjort med de 30 miljoner dollarna (cirka 300 miljoner svenska kronor!) som USA & CIA försåg oppositionen med under två år (2017-2018), för att störta vänsterregeringen i Managua?

Anklagelsen har orsakat smärre panik inom den mångfacetterade och splittrade oppositionen. Sandinisterna å sin sida säger med ett `smile´ att korruptionen inom oppositionen är total och att mottagarna har fördelat pengarna mellan sig medan det politiska målet, att störta sandinisterna, tills vidare har bordlagts!

Några av demonstranterna i Miami med sandinistfanan vilket fick den politiska högern i Miami att kippa efter andan.



In på arenan Luis Almagro

Men oppositionen förlitar sig nu på Luis Almagro, OAS:s generalsekreterare. Vem annars?

Denne beklaglige person, som en gång påstod sig vara socialdemokrat men som i dag prostituerar sig för Imperiet i Norr, begärde samma dag som Miamikloaken antog beslutet om FSLN som en ”terroristorganisation”, den 16 juni, att OAS ska sammankallas för att diskutera Nicaragua och tillämpa OAS´ ”Demokratiska Charta” mot den centralamerikanska nationens regering.

Nu när vi lever komplicerade ögonblick på den västra hemisfären och i världen i övrigt till följd av pandemin, är det brådskande att återuppta ansträngningarna från hemisfäriska samhället enligt den `Interamerikanska Demokratiska Stadgan´ för att söka finna ett återställande av demokratiska förhållanden som möjliggör verkliga val med internationella parametrar och god praxis inom en snar framtid”, argumenterade Almagro när han begärde en ny session hos OAS´ Permanenta Råd.


Honduras och Bolivia

Vilka dessa parametrar är, enligt OAS, bekräftades i både Honduras som Bolivia, där det flagranta valfusket negligerades under 3-4 veckor och som till slut godkändes när ”USA:s man i Honduras”, Juan Orlando Hernandez erkändes, först av USA och sedan av OAS.

I Bolivia fick valet tummen ner av OAS´ valobservatörer redan dagen när rösterna från avlägsna platser från landsbygden, där president Evo Morales har ett bedövande politiskt stöd, började komma in och räknas. För att stoppa denna valsammanräkning slog den fascistiska civila och militära oppositionen sönder och brände upp majoriteten av de regionala valtribunalerna med datorer, vallängder, röster och valprotokoll. Detta omöjliggjorde en seriös analys av valresultatet där bara 95 procent av de avlagda rösterna kunde räknas.

Washington Post och New York Times

OAS´ agerande i Bolivia har därefter analyserats och utvärderats av experter i USA. I såväl Washington Post som New York Times har experterna smulat sönder rapporten från OAS´ valobservatörer i Bolivia och konstaterat att dess slutsats var felaktig. Därmed faller anklagelsen om valfusk vilket skulle ha medfört att Evo Morales med all säkerhet hade vunnit valet med något mer än tio procent till tvåan och därmed blivit vald för en ny period.

Det är dessa ”parametrar” som denna ”Valobservatörsmaffia” vill tillämpa i Nicaragua. De latinamerikanska folken bör akta sig noga och hålla stort avstånd vid sina val till denna OAS-maffia för att den inte ska fortsätta att operera som ”Kolonialministeriets” utsända manipulatörer.



onsdag 3 juni 2020

Nicaragua och mysteriet om ”vart de 30 miljoner dollarna till oppositionen som skulle störta sandinistregeringen vägen”?


Demonstration i Miami mot polisvåldet som dödade Georg Floyd. Den politiska dvärgen Sophia Lacayo ber USA:s UD att undersöka varför sandinister deltog i demon (SIC!)



Nicaragua och mysteriet om ”vart de 30 miljoner dollarna till oppositionen som skulle störta sandinistregeringen vägen”?

TEGUCIGALPA / 2020-06-03 / SOPHIA LACAYO är en nicaraguansk politiker i den lilla kommunen Sweetwater City, även kallad ”La Pequeña Managua”, Lilla Managua, i Miamiregionen i södra Florida, känd för sina hatiska antisandinistiska åsikter, en nica-kopia av den rabiata antikommunisten och USA-kubanskan Eliana Ros Lehtinen.

Det är för övrigt samma kvinna som igår begärde av USA:s UD att utreda varför deltagare i demonstrationerna i Miami mot mordet på Georg Floyd gick med FSLN-fanan, vilket ger en fingervisning om dennas fanatiska besatthet mot regeringen i Managua.


I SITT MORGONPROGRAM GISSLADE i dag den nicaraguanske journalisten Moisés Absalón Pastora denna USA-nicaraguanska. Men inte för hennes uppfattning om att en och en annan latinamerikan i Miami inte nödvändigtvis är fascist, eller vill att USA ska invadera Venezuela, Kuba och Nicaragua utan faktiskt också tänker själv och kan gå med en sandinistfana i en demonstration.

Nä, Moisés Absalón tog Sophia Lacayo som referens om hur den våldsamma oppositionen i Nicaragua april-juli 2018 tog emot miljoner dollar, egentligen sedan flera år tillbaka. Men vad Sophia Lacayo gjorde, enligt Absalon, var att hon i dagarna höjde rösten och med en anklagande röst frågade oppositionen i sitt hemland Nicaragua vad i h-e de hade gjort med de 30 miljoner dollarna (cirka 300 miljoner svenska kronor-SIC!) som USA & CIA försåg oppositionen med under två år (2017-2018), för att störta vänsterregeringen i Managua???

Dick E.

……………………..

Journalist reveals financial manipulations of somocistas
Managua. Prensa Latina

Analyst Moisés Absalón Pastora, a well-known communicator in Nicaragua, echoed this Wednesday the concern of a leader made by the opposition, who questioned the use of the more than 30 million dollars granted by the United States to overthrow the Nicaraguan government.

Nicaraguan Sophia Lacayo, commissioner of the small town of Sweetwater City (Little Managua) in Miami County, recently asked where the more than 30 million dollars that the United States has placed in the hands of the opposition during the last two years are, Moisés Absalón Pastora brought up in his daily editorial comment.

For getting to know Nicaraguan oppositionism very closely, Lacayo got fed up and asked, regarding the perceptible failure of the false leaders who sell themselves as saviors of the country, where are the more than 30 million dollars transferred by the Trump administration, assured the communicator.

At the current juncture marked by the Covid-19 pandemic, the beneficiaries of such economic allocations have done absolutely nothing in favor of their supporters affected by the deadly virus, like some journalists and those who live on the streets of Costa Rica, Absalón said. Shepherdess.

He said that they have not even brought a drop of water to those they consider their political prisoners and they are not ashamed when they fight like cats and dogs for the money assigned from the empire (by the United States).

In his morning program Details of the Moment, broadcast on the state channel (6), the journalist recalled that the US ambassador to this capital, Kevin K. Sullivan, assures that the said funds are to promote 'democracy' in Nicaragua.

He also recalled the amount of the commissions sent from Washington to the opposition, 10, 13 and even 18 million dollars.

As for the 'whistleblower' Sophia Lacayo, she explained to her audience that after failing professionally in Nicaragua she settled in Miami where she won a district commissioner's act with a 7.51 percent vote.

In the Floridian city there were no shortage of clever image managers who 'offered her heaven and earth, promising to take her to the United States Congress so that she would be the Ileana Ros Lethinen, the only version,' he said, referring to the congresswoman (1989-2013). ) of Cuban origin registered in the rightmost sector of the Republican Party.

This was so that from the Capitol (Lacayo) she was the leader who overthrew the legitimately elected government of Nicaragua, the communicator ventured.



ESPAÑOL:
Periodista desnuda manejos financieros de somocistas

Managua. Prensa Latina | 3 de Junio de 2020


El analista Moisés Absalón Pastora, reconocido comunicador en Nicaragua, se hizo eco este miércoles de la preocupación de una lideresa fabricada por la oposición, quien cuestionó el empleo de los más de 30 millones de dólares otorgados por Estados Unidos para derrocar al gobierno nica.

La nicaragüense Sophia Lacayo, comisionada de la pequeña ciudad de Sweetwater City (La Pequeña Managua) en el condado de Miami, preguntó recientemente dónde están los más de 30 millones de dólares que Estados Unidos puso en manos de la oposición durante los dos últimos años, sacó a colación Moisés Absalón Pastora en su cotidiano comentario editorial.

Por conocer muy de cerca al oposicionismo nicaragüense, Lacayo se hartó y preguntó, a propósito del fracaso perceptible de los falsos líderes que se venden como salvadores de la patria, dónde están los más de 30 millones de dólares traspasados por la administración Trump, aseguró el comunicador.

En la actual coyuntura marcada por la pandemia de la Covid-19 los beneficiarios de tales asignaciones económicas no han hecho absolutamente nada a favor de sus partidarios afectados por el letal virus, como algunos periodistas y quienes viven en las calles de Costa Rica, señaló Absalón Pastora.

Dijo que ni siquiera le han llevado una gota de agua a quienes ellos consideran sus presos políticos y ni vergüenza les da cuando se pelean como perros y gatos por la plata asignada desde el imperio (por Estados Unidos).

En su programa matutino Detalles del Momento, trasmitido por el canal del estado (6) el periodista recordó que el propio embajador estadounidense en esta capital, Kevin K. Sullivan, asegura que los referidos fondos son para fomentar la 'democracia' en Nicaragua.

También rememoró la cuantía de las mesadas enviadas desde Washington a la oposición, 10, 13 y hasta 18 millones de dólares.

En cuanto a la 'denunciante' Sophia Lacayo, explicó a su audiencia que tras fracasar profesionalmente en Nicaragua se radicó en Miami donde ganó un acta de comisionada de distrito con una votación de 7,51 por ciento.

En la ciudad floridana no faltaron avispados manejadores de imagen quienes le 'ofrecieron el cielo y la tierra prometiéndole llevarla al Congreso de los Estados Unidos para que fuese ella la Ileana Ros Lethinen, versión nica', apuntó en referencia a la congresista (1989-2013) de origen cubano inscripta en el sector más a la derecha del Partido Republicano.

Esto era para que desde el Capitolio (Lacayo) fuese la lideresa que derrocara al gobierno legítimamente electo de Nicaragua, aventuró el comunicador.