torsdag 26 augusti 2021

Nicaraguas ekonomi växer 2021 mellan 4-6 procent mitt under pandemin

 

En textilarbetare i en maquilasfabrik i Managua. Till skillnad mot övriga Centralamerika stängdes inte Nicaragua när pandemin inleddes som övriga grannar. Det hade inneburit ett hårt slag mot en redan åderlåten ekonomi efter den USA-styrda högeroppositionens väpnade kuppförsök 2018.



Nicaraguas ekonomi växer 2021 mellan 4-6 procent mitt under pandemin

Vägnätet har vuxit 144 procent sedan 2007

AV DICK EMANUELSSON

TEGUCIGALPA / 2021-08-26 / För en månad sedan uppgav Nicaraguas ekonomiminister Ivan Acosta att minimilönerna kommer att höjas med 5 procent efter att ha stått still sedan högerns kuppförsök 2018. Det orsakade landet en stor skada och förde landet tillbaka till 2004. Nu uppger Centralbankens ordförande Ovidio Reyes att Nicaraguas ekonomi förväntas växa mellan 4 och 6 procent trots krisen orsakad av Covid-19-pandemin världen över. Återhämtningen av ekonomin har gått fortare än förväntat.

– Den ekonomiska aktiviteten inte bara upprätthåller mekanismen för återhämtningen. Den översteg mycket mer än vad vi förväntade oss. IMAE (Monthly Index of Economic Activity) för maj månad ökade med 15,8 % och redan i juni växte den med 16,7 %, sa Reyes.

Pandemin förra året påverkade det andra kvartalet starkt medan det nu under andra kvartalet 2021 återhämtar sig. Det är nu som ekonomin börjar röra sig och söker sin tillväxtväg i Nicaragua, underströk Reyes.

Han uppger att uppskattningarna av tillväxten för ekonomin år 2021 för närvarande ligger närmare 6 % än de 4 % som uppskattades i början av året.

– Om tillväxten i dag ackumuleras kring 9 % och för andra halvåret konvergerar den till 3 %, skulle vi ha 6 %. Men i allt detta kan det uppstå situationer, så det är bättre att ha en uppskattning per intervall på 4 % eller 6 %, menar Reyes.

Centralbankens ordförande indikerade att alla samhällssektorer har registrerat tillväxt hittills i år, utom hotell- och finanssektorn, så utsikterna är ganska uppmuntrande.

Han är optimistiskt eftersom den nuvarande efterfrågan på produkter ”har ökat mycket och detta märks i internationell handel. Alla exportprodukter visar positiva tal, förutom mycket få, men tillväxten är viktig ”.


Nicaraguas röda bönor rensas på småsten och skräp innan de paketeras.


Vägnätet ökade med 144 % under 14 år

För en honduran eller salvadoran som rullar över gränsen i bil är det som att komma till närmast svensk standard på vägarna. Medan våra bilar (i Honduras) far otroligt illa av bokstavliga kraters i vägen, som innebär många trafikolyckor, har det nicaraguanska vägnätet under 14 år av vänsterregering i Managua inneburit en Revolution inom Revolutionen.

Det är inte bara att kvalitén på vägarna är mycket högre än övriga centralamerikanska länder. Det totala vägnätet har byggts ut kraftigt. Och Transport- och infrastrukturministern Oscar Mojica, framhöll med stolthet i rösten i onsdags att Nicaragua närmar sig 5,000 kilometer av ett asfalterat vägnät tack vare de stora investeringar som genomförts av sandinistregeringen.

 

Stilla havet sammanlänkat med Atlanten

Tjänstemannen betonade att vägnätet i Nicaragua ökade med 144 procent under de senaste 14 åren, vilket innebär att nästan alla kommuner i landet bundits samman av asfalterade vägar.

– Detta har en direkt inverkan på kampen mot fattigdom. För första gången under 500 år av historien rivs de hinder som skilde vårt land och som förhindrade anslutningen mellan Stilla havet och centrala regioner till Karibiska kusten (Atlantkusten) i Nicaragua. Sandinistregeringen har förbättrat förbindelserna i alla delar av den karibiska regionen och integrerat dem helt i den Nationella Utvecklingsplanen, uppgav Mojica.

Regeringen har knutit samman 78 nya kommuner till det nationella vägnätet. Den siffran kan jämföras med de nyliberala regeringarna som under 70 år bara hade byggt vägar till 68 orter.

Det är detta som också skiljer de övriga centralamerikanska ländernas vägnät. Med något undantag från Costa Rica har kommunerna i inlandet oftast bara en grusväg att färdas på, vilket försvårar och fördyrar för bönderna att transportera sina produkter till de större städernas marknader.




USA: ”Investera i Panamerikanska vägen”!

Därmed förhindras den ekonomiska tillväxten och utvecklingen. För den nyliberala ekonomiska modellen handlar om att importera de billigaste produkterna, som vanligtvis kommer från USA:s subventionerade och genetiskt modifierade jordbruk. Det är också USA som pressar de centralamerikanska regeringarna att investera i den Panamerikanska huvudvägen för att underlätta för USA:s långtradare att transportera sin last ända till Panama medan investeringar i de interregionala vägarna blir en andrahandsfråga.

Men Nicaragua har byggt ut HELA vägnätet. I bakgrunden finns en långsiktig försvarsmekanism som handlar att försvara landets medborgare när USA intensifierar sina ekonomiska och andra sanktioner mot landet för att regeringen vägrar underordna sig Vita Husets mandat och diktat. Nittio procent av landets konsumtionsbehov tillfredsställs i Nicaragua av de egna jordbrukskooperativen som är frukten av Jordreformen efter Revolutionen 1979 och utdelandet av tusentals hektar mark till bönderna efter sandinisternas seger i november 2006.

– Via dessa nya asfalterade vägar har vi ökat vår befolknings kapacitet att driva och förbättra produktiviteten på alla nivåer i den nationella ekonomin”, sammanfattade Mojica.

 

Köttproduktionen och exporten har slagit rekord.