Den sandinistiska radiostationen "Tu Nueva Radio Ya" med 21 journalister och anställda var på ett hår nära att brännas inne när den påstått "fredliga spontana" oppositionen attackerade med brandbomber, molotovcocktail och eldvapen. Inte en enda rubrik i de internationella medierna eller MR-organisationerna som punkt och pricka följde Vita Husets Manual om "regimbyte", skriver den italienske reportern Giorgio Trucchi i nedanstående krönika.
Nicaragua två år efter det
misslyckade kuppförsöket
Två väsentliga dokument för att
förstå komplexiteten i vad som hände i april 2018
Av Giorgio Truchi*, LINyM
Natten den 18 april 2018 började,
så som det har presenteras för omvärlden, som ett spontant, självutkallat,
fredligt och obeväpnat folkligt uppror. Många gick på det, i god tro. Andra,
som var förvirrade, trodde det också.
Men
det som hände för två år sedan var ett kuppförsök som misslyckades. Och det var
ett välorganiserat och finansierat kuppförsök, inte spontant, utan beväpnat och
våldsamt. Användningen av lögner (Fakenews) och deras spridning genom ny teknik
installerad i landet (och utomlands) skapade en anda av ångest, förvirring och
kaos, som ursprungligen kapitaliserades politiskt av oppositionsgrupper. Oppositionsmedia
gjorde resten. Resultatet blev dramatiskt.
Enligt
de tre rapporterna från Sanningskommissionen la Comisión de la Verdad, Justicia y Paz (CVJP), här kan du ladda
ner den andra [1] och
den tredje rapporten [2],
dödades 253 personer: 220 direkt relaterade till konflikten, 27 i korseld och 6
indirekt. 31 av dem tillhörde de ”självutkallade grupperna”, 48 hade sandinistanknytning
och 22 var poliser. För de återstående 152 finns det ingen sanningsenlig
information. Det var 140 personer som dog som ett resultat av blockaderna
(barrikaderna) som uppfördes av oppositionen i hela landet. Dussintals
människor som visas i rapporter från nationella och internationella
organisationer existerade inte eller hade aldrig något med konflikten att göra.
Beklagligtvis
ville ingen nationell och internationell organisation för mänskliga rättigheter
sätta sig ner med CVJP för att samla in fakta och siffror. Det gav heller ingen
förklaring.
Det
som utlöstes senare i Latinamerika var två års intensifierade attacker mot de
länder som fortfarande inte kvadrerar mot Washingtons geopolitiska och
ekonomiska intressen. Användningen av `lawfare´, (politiska juridiska
skådeprocesser/fake/lagstiftning, översättarens anm.) och en interventionistisk
eskalering av sanktionerna mot Kuba, Nicaragua och Venezuela, statskuppen i
Bolivia, tillsammans med en gradvis demontering av nya latinamerikanska och
karibiska multilaterala enheter (Alba, Celac, Unasur), förstärkning av
organisationer och fördrag kontrollerade av USA (OEA och TIAR) och skapandet av
nya organ så som Lima-gruppen var händelser som satte riktmärket på
kontinenten.
Två
år efter det misslyckade kuppförsöket tror jag att det är viktigt att publicera
två dokument som kan hjälpa oss att förstå vad som egentligen hände i
Nicaragua.
Den
första är boken Alliansen för global rättvisa - och du kan ladda ner den i pdf
här [3]
Nicaragua 2018: populärt uppror eller kupp?
Den
andra är videon av Marcio Vargas ”Nicaragua: krig mot folket” som du kan se
nedan:
Den visar hur oppositionen brände ihjäl tre familjer och sex personer i vad som blev en av de värsta Fakenews som ägde rum under de tre månaderna av kontrarevolutionärt våld. Till och med Trump använde tragedin i ett Twitter som "bekräftelse på hur diktaturen Daniel Ortega bryter mot de mänskliga rättigheterna"!
Den har engelsk text&tal och den ger en föreställning om med vilken cynism oppositionen opererar med hjälp av Fakenews. De tre överlevandes vittnesmål, de tre som lyckades ta sig ur det brinnande helvetet, berättar i dokumentären om vem som var ansvarig och hur de gick till väga.
Kuppledarna
agerade som filibustern William Walker gjorde 1856, när de attackerade,
plundrade och brände ned det 300 år gamla Kommunalhuset och
Folkbokföringsregistret med 1500 böcker, en ovärderlig del av Granadas
historia. Terroristaktionen den 5 juni förra året var en del av terroristernas
aktioner under det misslyckade kuppförsöket mot regeringen president Daniel
Ortega. Målet var att framställa staten som kapsejsad.
Nicaragua: Högeroppositionen
brände upp 300 års historia i staden Granada i sitt försök att störta sandinistregeringen
Av Dick Emanuelsson & Miriam Huezo
Intervju
med Granadas borgmästare Julia de la Cruz Mena Rivera, till yrket lärare.
GRANADA
/ 22 juli 2019 / Högeroppositionens förstörde 300 år av Granadas historia i
sitt försök att störta sandinistregeringen när de brände ned det
kulturhistoriska Kommunalpalatset den 5 juni, 2018.
I
en intervju med stadens borgmästare, lärarinnan Julia de la Cruz Mena Rivera berättar
hon vad som hände och de skador som orsakades av vandalgrupperna som arbetade
enligt strategin att destabilisera landet.
–
De brände upp tre sekel av Folkbokföringens register över personer, tre
århundraden hade registrerats här. De brände upp 1500 ovärderliga böcker, säger
Mena.
Video: Intervju med Julia Mayor de la Cruz Mena Rivera:
När
vi anländer till det som var det tidigare Kommunalhuset har byggnaden nästan helt
restaurerats. Arbete med att putsa pelare och lite murararbete återstår. Men
det historiska arvet som brann upp kommer inte att vara möjligt att få tillbaka. Till
och med svärdet som William Walker använde när också han brände ned Granada (19
november 1856 och 1857) försvann, stulen av den högeropposition som påstod sig
vara ”fredlig” och ville ha ”frihet i Nicaragua”.
WILLIAM WALKER BRÄNDE DENNA VACKRA turiststad för 162 år sedan. Förra
året försökte kuppmakarna upprepa denna sjuka demenshandling. Men de nöjde sig
inte med att bränna Kommunhuset. De attackerade regeringspartiet Sandinistfrontens
partihögkvarter, ett kvarter från Kommunalhuset som gick samma öde.
Terroristaktionen
kunde genomföras på grund av att polisen hade beordrats att förskansa sig på
sina polisstationer över hela landet. Det var ett krav som oppositionen hade
ställt i förhandlingarna med regeringen och som regeringen gick med på för att
visa sin goda vilja. Oppositionen å sin sida förband sig att riva alla
barrikader.
MEN OPPOSITIONEN GJORDE MOTSATSEN. Polisstationerna såg sig plötsligt
omringade av nyuppförda barrikader varifrån de besköts dag och natt. Sammanlagt
mördades 22 poliser under de nästan tre månader poliserna var omringade. Inför världspressen
framställde sig opposition som obeväpnade och fredliga samtidigt som den anklagade
regeringen för att verkställa skoningslösa attacker mot oppostionen.
–
Allt detta är ett kulturellt historiskt världsarv, säger borgmästaren med
indignation i rösten när vi intervjuar henne i vad som var det gamla sjukhuset som
förstördes 1972 i den fruktansvärda jordbävningen.
– Vi trodde aldrig att de skulle bränna ned detta
koloniala kommunhus och att detta kulturhistoriska arv praktiskt taget skulle förstöras,
ett arv från det 17:e århundrandet. Men den 5 juni förra året attackerades
vi, anställda och besökare. Byggnaden antändes och till och med plundrades! Inte
bara detta kulturhistoriska arv förstördes utan nästan hela shoppingområdet i Granadas
stadskärna plundrades, brändes och förstördes.
Stadskärnan i Granada, öppna koloniala museum som invånarna är stolta över att bära vidare.
Oppositionen kanalen sänds live
LUCIA PINEDA är eller var en reporter
för oppositionskanalen ”100 % Noticias ”, i folkmun
kallad ”100 % Lögner”. Var det
en tillfällighet att hon var på plats i Granada just då till ”Timmen 0” slog
och kuppledarna gav grönt ljus för att attackera borgmästarhuset? Men hon gjorde
ett kardinalfel för hon slant på tungan när hon i direktsändning medgav att det
hade ”kommit förstärkningar av tranqueros från Monimbo”, kommunen Masaya,
centrum för terroristernas mest våldsamma del.
Kritiker
säger att reportrar som Pineda är mer aktivister än journalister. För att
rättfärdiga attacken mot borgmästaren sa Pineda att hennes vänner hade ”attackerats
av medlemmar i det Sandinistiska Ungdomsförbundet” som hon påstod befann sig i
kommunhuset.
Samma förevändning användes av oppositionen i sin
massaker i den lilla staden Morrito, den 12 juli 2018. Två hundra beväpnade personer
med AK-47 gevär och granatkastare attackerade borgmästarens kontor och
polisstationen som förstördes. I sin ”fredliga marsch” dödade de beväpnade
paramilitärerna fyra poliser och skadade nio som kidnappades och
torterades. Också en lågstadielärare som befann sig i borgmästarens kommunhus
dödades av de beväpnade huliganerna som attackerade fastigheten från fyra
flanker.
Dessa leddes av Medardo Mairena, den förre sekreteraren
i försvarsministeriet i den sista nyliberala högerregeringen Enrique Bolaños och
Pedro Mena, hjärnorna av slakten på fem människor som lämnade efter sig
faderlösa barn, änkor och föräldrar. [Https://youtu.be/CpvQXui_z7Y].
Detta
är vad som finns kvar av den 300 år gamla fastigheten som var borgmästarens och
kommunfullmäktiges fastighet i det vackra koloniala Granada. En av
terroristerna viftar segerrikt med nycklarna till huset och ropar i videon som
gjordes av Lucia Pineda att de nu ska ”bränna sandinisternas partilokaler”.
Anstiftare i aktion
– Lucia Pineda kom (från Managua) för att filma när
fastigheten skulle brännas ned. Hon visste och var informerad om att hennes
gelikar skulle bränna ner kommunhuset. Mordbranden genomfördes inte under
nattetid utan klockan 11 på förmiddagen. Anställda och besökare befann sig i
huset och utsattes för ett veritabelt mordförsök. Men den sorgligaste
delen av denna politiska vandalism var att de brände upp historien . . . vår
hela historia.
–
De brände upp tre århundraden av persondokumentation när Folkbokföringsavdelningen
med tre århundraden av registrerade personer försvann i lågorna! De brände
1500 böcker och det är ovärderligt för oss! Det går inte att värdera. Restaureringen
av fastigheten inleddes redan nästa dag och byggnaden står nästan klar. Men det
personliga kulturhistoriska arvet som brann upp går inte att återhämta. De
(terroristerna) stal till och med svärdet som William Walker använde vid hans
förstörelse av Granada (19 november 1856 och 1857), då han utsåg sig själv till
president i Nicaragua (som Juan Guiadó i Venezuela) och hade Granada som
sin huvudstad. Här står det fortfarande kvar, huset där Walker bodde. Granada
har alltid varit eftertraktat.
–
Lucia (Pineda) visste vad som skulle komma. Det är ingen okunnig
person. Det är en stad med ett kulturhistoriskt arv som skulle förstöras. Hon
kom och förstörde det. Inte ens sitt ansikte dolde hon. Men alla
visste och alla såg det. Hon bar en kamera som hon filmade med. Och
så blev det.
”LÖGNERSKA”
är LUCIA Pineda, kuppmakare med mikrofon. Avlönad av kanalen ”100 % Noticias”
som har fått finansiellt stöd från USA via direktören och ägaren Miguel Mora.
Bägge orsakade många dödsfall under försöket att störta sandinistregeringen
2018.
En anstiftare?
–
Helt och hållet! För det var en handling av verklig vandalism. De
förstörde allt bland affärer och det kommersiella området. De förstörde
gatorna där gatstenen slets upp och användes till att bygga barrikader. Trottoarerna
förstördes. Det har tagit oss ett år att reparera Granada. Nu har lugn
och ro återvänt. Granadaborna sörjde förstörelsen av sin stad, de grät över
det förlorade värdet eftersom det var stadens historia som brändes ned och
förstördes, det historiska värdet av århundraden och århundraden av historia.
Terroristerna brände ned Sandinistfrontens fastighet
En av de anställda på Hotel Parador där vi var inkvarterade i slutet av juli, berättade
att dagen för attacken och nedbränningen av kommunhuset, att terroristerna,
inte nöjda med att bränna ned kommunhuset också bombarderade och antände regeringspartiets
lokaler i Granada. Sandinisternas fastighet låg granne till bland annat hotellet,
andra affärer och boningshus. Fascisterna avfyrade brandbomber och explosiva
ämnen med sina granatkastare. Eftersom dessa inte har en exakt precision slog två
bomber ned i hotellet.
– Brandbomberna slog ned i hotellet och två rum, där
några utlänningar befann sig antändes. De blev livrädda och flydde ut ur
hotellet. Som tur var har vi en pool i mitten av hotellet och därifrån tog vi vatten
och lyckades släcka branden. FSLN:s lokaler brändes ut helt, säger vår
uppgiftslämnare.
Hotel Parador
i Granada, granne med FSLN:s partilokaler i Granada. Terroristernas brandbomber
orsakade en brand i hotellet när de slog ned. Men de neutraliserades genom
snabba åtgärder av hotellets anställda som hämtade vatten från poolen för att
släcka elden. FOTO: MIRIAM EMANUELSSON.
Julia
Mena bekräftar händelsen:
–
Partihögkvarteret befinner sig fortfarande i ruiner, helt utbränt. Denna terrorhandling
och mordbrand har gett en tankeställare för alla för att bedöma vilka terroristerna
var och vad de egentligen representerade. De var varelser som bara hade
som uppgift att förstöra vårt arv och vår stad, att förstöra arbetet för att ge
våra invånare en bättre livskvalitet som denna regering har haft som mål sedan
den inledde sitt arbete i januari 2007. Vi hade full sysselsättning men genom
terroraktionerna förlorade vi arbetstillfällen, handel och allt. Tack och
lov har turisterna gradvis återvänt och staden är praktiskt taget restaurerad,
intygar borgmästaren.
– * Vet du hur mycket som förlorades inom turism, finns
det någon statistik?
– Eftersom kommunhuset attackerades och brändes ned under
dagen, fanns det turister överallt. De trodde att det pågick en actionfilm. Men
när de närmade sig och insåg att det var allvar blev de livrädda och flydde
staden. Turismen försvann helt från Granada och all handel eller
verksamhet gick nästan ner till noll. Arbetslösheten ökade kraftigt. Men
regeringen har räckt oss en hand och har gjort mycket för att återta vad vi har
förlorat. Vi har rest sig ur askan som en Fågel Phoenix. Om du går på
natten, kommer du att se att staden återigen är den samma, en säker och lugn
stad.
Ett monument i
hyllning till dem som föll under kampen för att störta Somozadiktaturen i
staden Granada. Förra året trodde nysomocisterna att de skulle kunna störta
sandinisterna. Men de kalkylerade fel, bland annat för att på marknaden i
Granada finns det kvinnor och sandinistmilis och folk i allmänhet som inte
tillåter att en ny diktatur som stöds av Imperiet i Norr ska återupprätta samma
diktatur som rådde 1936 -1979. FOTO: MIRIAM
EMANUELSSON.
Marknadens modiga kvinnor konfronterade
- * På YouTube finns videoklipp där kvinnorna på den kommunala
marknaden i Granada konfronterar högeroppositionen och river barrikaderna,
trötta på terrorismen som ställde dessa kvinnor utan inkomst eller mat för sina
familjer och barn.
– Det är stridbara kvinnor som försvarade sina jobb
under dagen och höll vakthållning för sina hem på natten. De försvarade
sin egendom som har kostat dem stora ansträngningar och uppoffringar att skapa. `Vi
kommer inte att låta dessa huliganer förgöra oss´, sa de och beväpnade med bara
kvastar, påkar eller stenar försvarade de sina ägodelar. De var väl
organiserade och de gick till andra marknader för att lära ut hur man försvara
vad som är deras. Terroristerna kunde inte ta över marknaden, säger Mena.
Turistcentret befolkas igen
Vi kom till Granada en lördag i slutet av juli efter
det enorma massmötet som firade 40-årsdagen av Revolutionens seger den 19 juli i
Managua. Uppskattningsvis mer än en halv miljon sandinister fyllde torget och
hundratals meter av gatorna som leder till den stora Plazan.
I stadskärnan finns det en promenadgata på 150-200
meter, fyllda med restauranger, barer och scener i mitten av gatan. Och denna lördagskväll
var det var fullt, särskilt med utlänningar som i den sköna varma tropiska kvällen
avsmakade en eller flera kalla öl med en tallrik av det bästa Nicaragua kan
erbjuda och kanske dansade med sin partner. Granada har repat sig,
borgmästarens ord bekräftades.
Trots
att både stadens och landets ekonomi drabbades hårt, konsekvenser som kommer
leva kvar fram tills åtminstone 2021, fortsätter den politiska ledningen i
staden att investera i den sociala och ekonomiska utvecklingen i kommunen.
Enligt
en rapport från det nicaraguanska Institutet för Turism (Intur), hade Granada 2018
en nedgång i besökare som uppgick till 14 procent. Det motsvarar en minskning
med 166.628 turister. I vår rundtur i staden kan man fortfarande se plakaten på
dörrar och fastigheter som aviserar att fastigheten eller affärsverksamheten är
”TILL SALU” eller ”ATT HYRA”. I en av de restauranger där vi åt lunch
under de fyra dagarna i Granada pratade vi med servitrisen som med oroligt
ansiktsuttryck sa:
–
Innan var vi fyra anställda. Men terrorismen förra året och försvinnandet
av turister tvingade ägaren att avskeda tre. En har återanställts eftersom
situationen långsamt förbättras. Men det har varit ett mycket tufft år, sa
hon.
Det vackra "Kommunalpalatset" är i dag återinvigt efter att nästan bara fasaden mot torget stod kvar efter högerterrorismens attack förra året. Sandinistregeringen assisterade från första dagen med hjälp att restaurera det koloniala palatset. Borgmästaren och Kommunalfullmäktige kommer inte flytta tillbaka utan har installerat sig i Granadas gamla sjukhus som förstördes vid jordbävningen 1972.
DE SISTA PUTSARBETENA återstår för att färdigställa restaureringen.
Trettio dollar för ett dubbelrum
Följande
siffror illustrerar dramatiken:
År
2017 anlände 1,1 miljoner turister till Granada. Samma siffra för 2018 blev 968.022
turister. Enligt uppgifter från Intur, hade Granada 146 hotell, vandrarhem
eller boendeplatser 2017. Förra året minskade antalet till 91.
Vi
bodde på Hotel Parador med ett stort rum, ett stort modernt badrum & dusch,
luftkonditionering och poolen bekvämt utanför dörren (se bilden ovan). Kostnad
per natt var 30 dollar, ett mycket billigt pris på grund av konkurrensen om ett
begränsat antal turister.
Terrorismen
orsakade förra året att 202 turistanläggningar, inklusive hotell, restauranger
och barer stängdes i Nicaragua. Minskningen från 2017, då det fanns 560
anläggningar, var 264. Hela 76 procent av denna minskning koncentrerades till regionen
kring Granada.
Kuppförsöket orsakade en förlust på 296 miljoner dollar
Om
vi analyserar den ekonomiska förlusten i utländsk valuta visar Inturs siffror
att turistsektorn bidrog med 544 miljoner dollar 2018, vilket är en dramatisk minskning
med 296 miljoner dollar jämfört med 2017. Det året registrerades denna sektor 840
miljoner dollar i intäkter för turistsektorn.
Den
politiska högerns kuppmakare försöker fortfarande skada en återhämtning av ekonomin
och framför allt turismen och därmed livet för människorna i Nicaragua. Invånarna
i Granada är starkt beroende av turism. De medier som var rena
kommandocentraler under de tre månaderna av våld och död i Nicaragua, medier
som ”100 % Noticias”, La Prensa, Radio Corporation och alla de medier
eller konton i sociala nätverk som växte fram som svampar förra året, mångfa av
dem under USA-ambassadens kurser, gör allt för att upprätthålla förtalskampanjen
mot Nicaragua. Målet är att isolera landet, att fortsätta slå sönder den känsliga
svaga ekonomin i ett av Latinamerikas fattigaste länder som terroristerna
gjorde förra året.
Kampanjen
syftar till att utomlands insistera i att landets situation när det gäller
säkerhet för utländska turister inte är tillräcklig för att besöka och njuta av
denna nations stora utbud för turisterna. Kampanjen innefattar försöken
att manipulera internationella organisationer eller stater som USA eller EU för
att dessa ska öka och skärpa sanktionerna för att deras egna landsvänner ska
svältas till underkastelse, enligt känt mönster från Trumps ekonomiska krig och
blockad av Venezuela. Och turistnäringen är en speciell måltavla för
kuppmakarna.
Sandinister i Granada som firar att kuppförsöket och terroristerna blev fördrivna och att freden återvände till Nicaraguas koloniala och turistcentrum.
Terroristerna kunde inte kuva Granadas befolkning och sandinister som på bilden firar att det förra året nedbrända kommunhuset nu är restaurerat.