Peter Torbjörnsson, bomben och
Nicaragua
Eller hur man producerar sin egen önskade politiska
fiktion
Av Jorge Capelán och Dick
Emanuelsson *
MANAGUA / TEGUCIGALPA/ 2011-11-30 / I maj 1984
exploderade en bomb på en presskonferens vid gränsfloden mellan Nicaragua och
Costa Rica. Presskonferensen hade utlyst med bara tolv timmars frist. På denna
fanns den svenska filmmakaren Peter Torbjörnsson. I dag anklagar han Nicaragua
och Kuba för “statsterrorism”. De ska ha varit ansvariga för explosionen som
kostade sju personer, varav två var journalister, livet och ett 20-tal skadade.
Platsen för bomben var ett
´Contrasläger´ under kontroll av den förre sandinistledaren Eden Pastora, då
under alias ”Comandante Cero”. Han lämnade Sandinistfronten FSLN i början av
1980-talet efter starka motsättningar med majoriteten av ledningen och bildade
en egen ”Contrasgrupp” som han ledde från grannlandet Costa Rica.
Contras var namnet för de
kontrarevolutionärer som organiserades av CIA efter att FSLN-gerillan hade
gjort slut på 50 års Somozadiktatur den 19 juli 1979. CIA gav ´contras´ materiellt,
militärt och finansiellt stöd de behövde för att störta den unga
Sandinistrevolutionen.
Bombflyg och Somozas dödsskvadroner
hade det sista året innan diktaturens fall, haft ihjäl 50.000 av sina egna
landsmän. Diktaturen inte bara stöddes av USA och Pentagon. Den hade också
placerats på makten av USA:s marinstyrkor när landets befrielsehjälte i kampen
mot USA-ockupationen på 1920- och 30-talet, Cesar Augusto Sandino, nesligt
mördades av Nationalgardet, det sistnämnda också det ett USA-verk.
Contras fick baser i både Honduras
som i Costa Rica varifrån de gjorde räder in i Nicaragua för att mörda, bränna
och sabotera det sociala och ekonomiska uppbygget av ett av Amerikas mest
fattiga länder. Kriget som USA påtvingades den unga sandinistregeringen kostade
50.000 av dess bästa söner och döttrar.
Ett ungt offer för Somozadiktaturens Nationalgarde. |
STOMMEN AV CONTRAS´ TRUPPER på 80-talet utgjordes av
manipulerade bönder, grupper som objektivt sett egentligen hade ett intresse av
att försvara den Revolution de höll på att bekämpa. Deras chefer i Tegucigalpa,
Miami och Washington blev rika på CIA:s anslag och kontakter, och många av dem
kunde se fram emot en ljus framtid som högerpolitiker efter “segern”, vilket
också skedde i många fall. Contras´ fotsoldater däremot behandlades som parias
efter 1990, och löften om jord, kredit, utbildning, bostäder, med mera blev
aldrig verklighet.
De år som följde sandinisternas
valnederlag 1990 fram till våra dagar, kan också beskrivas som historien om
FSLN:s ansträngningar att läka såren i dess förhållande till denna del av bondeklassen,
en viktig beståndsdel av konflikten.
Det är viktigt att ha denna
politiska och militära bakgrund när vi analyserar Peter Torbjörnssons
dokumentär “Sista Kapitlet”.
En värnpliktig sandinistsoldat återvänder från krigsfronten 1984 och tas emot av sin bror. |
I SLUTET AV NOVEMBER PREMIÄRVISADE i SVT “Sista Kapitlet, farväl Nicaragua”. I stället för att ge svar och
bevis i skuldbördan, som verkar vara en sekundär fråga för Torbjörnsson,
presenterar den en politisk ram där krigets ursprung och arkitekter,
USA-administrationen, nästan inte nämns vid namn förrän efter 35 minuter.
Dagens sandinister utpekas som värre än Somozadiktaturen.
Den andra centrala tråden i
Torbjörnssons dokumentär är att källorna i huvudsak består av antisandinister.
Till och med en argentinare som av latinamerikanska SAC-medlemmar och
latinamerikaner i allmänhet utpekas som CIA-agent, är Torbjörnssons politiska
och personlige guide i den 57 minuter långa filmen. Jorge Masetti anklagas för
att tagit emot miljoner dollar av USAID, en av flera civila fasader för CIA.
Torbjörnsson talar om Nicaragua 1984
- om “kriget, skulden och sveket”. Vem bär skulden på det krig som USA startade
via sina “contras”? Har man problem med att reda ut det då har man problem med
resten av denna historia. Vem har svikit? Filmen låter snarare som svikarnas
egen beskrivning av sveket.
DET FÖRSTA SOM SLÅR EN ÄR NARCISSISMEN hos Peter Torbjörnsson och
Susan Morgan, en brittisk journalist som skadades svårt i armen av explosionen
och som sammanstrålar med Torbjörnsson i Managua.
Susan Morgan: “We were just
having a great time!” Journalister som befinner sig i en krigszon betedde sig som om de vore på
en utflykt (!) på väg till “a little hut just inside the Nicanraguan frontier”.
Susan Morgan. |
Torbjörnsson säger: “Vi skulle ut på
ett vanligt jobb i djungeln”. Varje reporter med självaktning i krigszoner vet
att “ett jobb i djungeln” inte är ett “vanligt jobb”. Hans liv är i fara om
inte de restriktiva säkerhetsreglerna följs. Erfarenheterna med hundratals döda
journalister från såväl Centralamerika som Colombia visar att när dessa regler
ställts på undantag, försätter sig reportern och dem han arbetar med i stor
fara. Dessutom, presskonferensen sammankallades med bara tolv timmars varsel,
en mycket kort tid där det är lätt att “lämna spår efter sig” vilket möjliggör
för en terrorist att placera ut sitt objekt, i detta fall en bomb.
Filmen: “. . . det var krig överallt
i Centralamerika, det var mord, övergrepp, och dödspatruller. . .” och så visar
PT bilder från El Salvador, som om det vore samma krig som i Nicaragua. De
bilder från Nicaragua som visas i den snabba sekvensen är från slutoffensiven
mot Somoza, inte från 80-talet utom en bild på en tjej med Sandino i
bakgrunden. Redigeringen är ytterst tendentiös för att konstruera fram en bild
av sandinisterna, av Daniel Ortega och av Tomas Borge, som demoner, tyranner
som berikar sig på de fattiga nicaraguanerna och är kallhamrade, kapabla att
placera ut en bomb på en presskonferens för att ha livet av en förrädare vilket
Eden Pastora, f.d. ”Comandante Cero”, faktiskt var vid det ögonblicket.
Behandlingen av språket är lika
tendentiös som redigeringen. Och uttalanden från dagens sandinister eller
självaste Eden Pastora, är inte bara vårdslösa utan direkt felaktiga i sin
nicaraguanska tolkning.
TORBJÖRNSSONS POLITISKA BESATTHET mot Sandinisterna driver
honom att göra en egen önskad politisk fiktion i stället för en dokumentär som
ska beskriva en händelse för 26 år sedan eller prägla den nicaraguanska
politiska vardagen.
“Allt har blivit värre, vi försöker
överleva och det är knappt det går”, säger Tinoco, hans polare från 1980-talet,
och Torbjörnsson visar sekvenser från en kommunal soptipp där fattiga tar emot
soporna. I vanliga fall är detta en klassisk kliché för europeiska journalister
när de med manipulation och dramaturgi försöker visa en kontrasterad bild av
det sociala och ekonomiska tillståndet. Men i Nicaraguas exempel blir det
värre, när alla i dessa bredgrader vet att den ökända soptippen La Chureca , Centralamerikas
största, i år har täptts igen. Bygget av nya hus till de tusentals människor
som livnär sig på sophanteringen har inletts tillsammans med diverse projekt.
Målet är att de och deras familjer ska få ett värdigare och bättre sätt att
försörja sig på.
Mellan journalister brukar vi
kommentera det som ett “billigt trick”. Gör en sökning hos FN-organet PNUD
eller det ekonomiska FN-organet CELAP, så visar siffror om sandinisternas
ekonomiska- och socialpolitik raka motsatsen till vad Torbjörnsson påstår.
Valresultatet den 6 november i år (2011) är också den bästa bekräftelsen på
statistiken hos FN-organen.
Tinoco, pressad av Torbjörnssons
fråga om han som sandinistsoldat dödade många, säger att han tvingades göra
det, underförstått av befälet, den sandinistiska ledningen som i dag beskrivs
som förmögna och förtryckare. Och i den följande sekvensen visar Torbjörnsson
ett offer för det krig som den unga sandinistiska republiken påtvingades av
USA, Imperiet som efter 25 minuter av filmen “Det sista kapitlet” inte ens har
nämnts vid namn.
DESSA SCENER ILLUSTRERAR Torbjörnssons politiska hållning i
dag. Eller hade han den även 1984? Hur ska unga tjejer och killar som ser
Torbjörnssons personliga, subjektiva inlaga i dag, 26 år senare, begripa vidden
av orsaken till försvarskriget om inte den intellektuellt och materiellt
ansvarige för det krig som kostade 50.000 offer nämns vid namn?
Torbjörnssons kvinnliga rådgivare
avråder PT från att anmäla två före detta ledande sandinister och en kubansk
officer. “De kommer att döda dig”, är hennes svar på Torbjörnssons fråga “vad
kommer att hända mig om jag anmäler dem”? Dramat trissas upp. Kvinnan
understryker, för säkerhets skull, att hon är sandinist, men “sandinist med
Sandinos ideal”.
Torbjörnsson besöker i 30 sekunder
Kuba, för han säger sig ha fått ett tips från en källa om att där finns en
kubansk överste från kontraspionaget som är en av de tre ansvariga för bomben
som exploderade 1984. Torbjörnsson tillägger att han under 80-talet kunde
besöka Kuba offentligt men att han nu gör det i hemlighet. Hur och varför
berättar han inte. Inte heller om den i dag 65-årige PT ska ha tagit sig in i
Kuba via havet eller. . . . Pinsamt värre.
I nästa sekvens är PT i Managua,
Nicaraguas huvudstad och har ett nytt men lika innehållslöst spår som det
kubanska. Det börjar likna Detektiv Kalle Blomqvist.
Massetti, en besatt Castrohatare. |
NÄSTA ANHALT ÄR PARIS där Torbjörnsson ska besöka vad han
påstår vara en kubansk militär avhoppare, med erfarenhet från Argentina och
Nicaragua; Jorge Massetti. I filmen säger Massetti att han är argentinare. Han
å sin sida hävdar att den påstådde danske filmaren i själva verket var en sandinistisk
spion som placerade ut bomben som också dödade honom. Massetti påstår också att
en bomb som dödar journalister betyder ett par snäpp upp på karriärstegen inom
säkerhetstjänsten. En nyhet för många journalister i Latinamerika. Men
Torbjörnsson är nöjd med uttalandet.
Massetti är ingen spion eller
liknande. Han har ett efternamn som gör honom känd som son till Ricardo
Massetti som var gerillasoldat och som stupade 1964 i norra Argentina. Jorge
var nio år och det är riktigt att han befann sig på Kuba när fadern dog. Det
enda han har gemensamt med sin far är efternamnet. I Argentina anklagas Jorge
Masetti för att ha utlämnat namn på personer som den argentinska
militärdiktaturen avrättade eller fängslade.
SUSAN MORGAN, VAR DEN brittiska journalisten som arbetade
för News Week och The Economist och som skadades svårt i sin högerarm vid
bombexplosionen. I filmen reser hon tillbaka till Nicaragua och det första hon
säger när hon ser en skylt med Daniel Ortega som uppmanar världens fattiga att
resa sig är en politisk dom: “Det är som i Nordkorea, med personkulten”! Daniel
Ortega är därmed avklarad och politiskt sågad i Torbjörnssons dokumentär.
Hon anklagar Torbjörnsson för att ha
vetat om att den påstådde sandinistagenten skulle ha placerat ut bomben som dödade
20 journalister och efter 35 minuter släpper Torbjörnsson vad han vill få fram
med sin dokumentär;
– Det är inte förrän nu som jag är
beredd att anklaga Kuba och Nicaragua för statsterrorism. . . det är ett spel
som pågår i världen. . . Jo, det pågår ett krig. . . jag hatar den sida jag
sympatiserade med för att de försökte att döda oss, men Susan Morgan ser
knappast övertygad ut.
Sedan ökar antalet motsägelser i
filmen när Torbjörnsson säger till Susan att han inte är säker på om “dansken”,
det vill säga den påstådde sandinistiske säkerhetsagenten, som visade sig vara
en argentinare, lade dit bomben.
DROPPEN ÄR NÄR Susan Morgan träffar landets variant av Justitiekansler
(Procurador de DDHH) Omar Cabezas som försöker sätta in situationen 1984 i sitt
sammanhang och säger i en fras att “vi befann oss i krig”. Nästa filmsekvens är
given; påstådda sandinistsoldater som sparkar in dörren på ett fattigt hus på
landsbygden och inne i huset skjuter ett skott i ryggen på en person på marken.
Cabezas säger själv att tre av hans syskon samt hans far dödades och att han
själv utsattes för tortyr av Somozadiktaturens folk.
Luis Carrion har tigit fram tills att MRS-anhängaren Peter Torbjörnsson av en tillfällighet får honom att "lägga korten på bordet". |
“Genombrottet”: Luis Carrion, vice
inrikesminister i sandinistregeringen på 80-talet, dyker plötsligt upp och
“talar ut för första gången” och bekräftar att säkerhetstjänsten låg bakom
sprängattentatet som han anser var skamligt och fruktansvärt. På frågan om inte
“de ansvariga för bomben sitter vid makten i dag”, svarar Carrion att han fru
nog skulle vara orolig över hans uttalande. Och sedan tackar en nöjd Susan
Morgan och PT för sig och lämnar Carrions hus. Dessa ”grävande” journalister
ställer inte ens den logiska frågan varför Carrion inte under 27 år har lagt
pappren på bordet förrän Torbjörnsson och Morgan dyker upp påpassligt och får
serverat ”sanningen”.
Men vem är Luis Carrion? En före
detta sandinistledare som sedan mitten av 1990-talet tillhör den så kallade
MRS-rörelsen, en i dag helt antisandinistisk rörelse och parti som i det
senaste valet allierade sig med den förre Contras-ledaren Fabio Gadea, som
förlorade stort mot sandinisterna. Hela tiden rör sig Torbjörnsson och Susan
Morgan just i dessa politiska kretsar för att få både skuldfrågan som den
politiska anklagelsen mot sandinisterna bekräftad. Och det är sannerligen inga
problem.
Om den högerextrema oppositionen och
Fabio Gadea hade vunnit valet den 6 november skulle Luis Carrion ha blivit
inrikesminister. Den näst viktigaste posten i Nicaraguas regering. Carrion är
allierad med en av de politiska ledare som är ansvarig för morden på 50.000
nicaraguaner. Och om han visste om det påstådda sandinistiska ansvaret för
bombattentatet i maj 1984, varför “talar han ut” nu, först 27 år senare och i
Torbjörnsson dokumentär?
TOMAS BORGE ÄR DEN ENDE ÖVERLEVANDE av dem som grundade
Sandinistfronten för 50 år sedan. I filmen får Peter Torbjörnsson följa med ett
australienskt filmteam som ger honom möjlighet, utan att tillfråga den person
ska intervjuas, att ställa ett par frågor till den man som var inrikesminister
1984.
– Att jag skulle vilja mörda
journalister är befängt! säger Tomas Borge när Torbjörnsson anklagar
FSLN-ledaren för att vara den ytterst ansvarige för bomben. Jag visste inget om
det där. Jag skulle aldrig ha accepterat det (attentatet) om det hade varit så
att vår säkerhetstjänst skulle ha varit inblandad.
Men PT har sin kategoriska sanning
redan utarbetad och kallar Borge för en lögnare.
Den sandinistiska Återuppbyggnadsjuntan 1979. Längst till vänster Tomas Borge, den ende överlevande av grundarna av FSLN 1961 och 1979 utsedd till inrikesminister. |
I PT:S DOKUMENTÄR finns det inga som helst bindande
bevis för att den dåvarande sandinistiska regeringen skulle ha legat bakom
bomben mot presskonferensen. Politiskt skulle det ha varit rena vansinnet. En
parallell är när Somozagardet mördade USA-journalisten Bill Stewart i juni 1979
vilket politiskt omöjliggjorde för USA:s Gröna Baskrar att invadera Nicaragua
för att “rädda amerikanska liv”, som alltid har varit förevändningen. En månad
senare flydde diktatorn Somoza Nicaragua.
För samtidigt som bomben exploderade
anmäldes USA till den Internationella Domstolen i Haag av Nicaraguas regering
för folkmord. President Ronald Reagan hade minerat Fonsecabukten och landets
enda djuphamn för att tvinga fram ett regeringsöverlämnande till USA:s
allierade. De ekonomiska sabotagen från ´contras´ medförde en ekonomisk ruin
för det fattiga landet där försvarsbudgeten uppgick till 50 procent av landets
BNP. I en senare dom dömdes USA av domstolen i Haag att betala Nicaragua ett
skadestånd på 650 miljoner dollar, en summa som USA ännu inte har betalt en
dollar av.
TILLBAKA I STOCKHOLM får Peter Torbjörnsson besök av
Jorge Massetti. Denne injekterar filmens avslutning den politiska aromen. Han
anklagar den sandinistiska regeringen för att berika sig på bekostnad av
landets fattiga. Eller Kuba “där de som tänker annorlunda fängslas av regimen”.
Han skåpar i tre rader ut de “revolutionära erfarenheterna i Latinamerika, de
(Nicaragua och Kuba) har mycket långt till den jämlikhet de propagerade för”.
Därmed ges Europas antikommunistiska liberala ledare rätt i sin kritik och
mandat för att fortsätta finansiera de politiska kretsar som PT gjorde sin
dokumentär med miljoner euros eller dollar.
“Vad ska då jag göra”, frågar PT sin
argentinske vän.
“Du borde resa tillbaka och lägga
fram alla bevis du ha hittat så att de skyldiga kan ställas inför en
internationell domstol”.
Säger den man som inte ens kräver
att USA ska betala sitt skadestånd till det av kriget förrödda Nicaragua. I
stället hoppas han att USA och dess allierade ska göra samma sak som i Libyen,
det är sensmoralen i Torbjörnssons film, en uppmaning till en “humanitär
invasion” i god USA-stil.
FAKTUM ÄR ATT OM det idag berättades hela sanningen
om kriget på 80-talet så skulle halva ledningen för valalliansen PLI-MRS hamna
i ett mycket dåligt ljus, inte bara deras roll i otaliga brott mot
mänskligheten utan även det sätt på vilket många av dagens högerpolitiker blev
rika på CIA:s pengar, knarkhandel, osv.
Det finns inget som binder Tomas
Borge vid bombattentatet. Denne säger, innan Torbjörnsson blir vulgär och
oförskämd (ett yrkesbrott för en journalist) i Borges eget hus, att han inte
visste någonting om bombdådet, eller i alla fall att han aldrig skulle gå med
på att godkänna det. Hade han varit beredd att döda många utländska
journalister för att komma åt Pastora, då skulle han mycket väl ha låtit
arkebusera en massa Somozasoldater efter diktaturens fall. Men det gjorde han
inte. Han skulle ha mördat sin egen torterare efter sandinistsegern 1979.
Istället lät han honom leva. Han skulle ha upprättat koncentrationsläger i
Atlantkusten på 1980-talet, vilket han inte gjorde, oavsett hur man vrider och
vänder på sandinisternas agerande då, och oavsett hur pass kritiskt man
granskar det. Varför? Jo, därför att sådan var uppförandekoden för den
sandinistgerilla och armé som skapades i skuggan av den kubanska revolutionens
exempel.
Dessutom, så passade inte
sprängattentatet i det övriga mönstret för kriget då, 1984, när Nicaragua i
Haag drev igenom en rättegång mot USA för terrorism. PT kan inte förklara
logiken bakom dådet utifrån situationen som det utspelades vid den tidpunkten.
Han bara kan säga några dumheter om hur makten korrumperar, osv.
Luis Carrión säger att han visste om
allting från allra första början. Varför berättar han då inte vad han vet?
* JORGE
CAPELÁN, bosatt 1980-1990 i
Nicaragua, arbetar sedan två år på Radio la Primerisima i
Managua.
* DICK
EMANUELSSON, Redaktör för “Nyheter
för Nicaragua” 1981-1986, Vänskapsförbundet Sverige-Nicaraguas organ. Arbetade som reporter för Norrskens-Flamman 1984-2016 och har gjort reportageresor i Nicaragua sedan 1983. Stationerad som reporter i Latinamerika sedan år 2000,
bosatt i Nicaraguas grannland Honduras sedan 2006.